Professor
de Bíblia a la Universitat Hebrea de Jerusalem
(Florència, Itàlia, 1883 – Jerusalem, Israel, 1951)
Umberto
Cassuto, també conegut
comMoshe
David Cassuto,
(1883-1951), va néixer a Florència, Itàlia, fill
de Gustavo i Ernesta Galleti.Els
antecessors de Cassuto havien estat arrelats a
Florència per diverses generacions.La seva
formació com a historiador la va realitzar a la
Universitat de Florència, on es va graduar en
1906, i també en elCollegio
Rabbínico,ones va
ordenar el 1908. Va exercir com rabí auxiliar de
la comunitat jueva fins a 1922, quan va passar a
succeir el seu antecessor com gran rabí de la
comunitat jueva de Florència el 1925.
El mateix 1925 va dimitir de la seva
posició com a rabí per integrar-se a la
Universitat de Florència com a professor de
llengua i literatura hebrea, el que va fer fins
1933. Després va anar abandonant el seu interès
en la història italo-judaica i va passar a
concentrar-se en el camp dels estudis bíblics,
en el qual havia estat publicant importantstreballs
ja des de 1912. Va ser el 1933 que va aconseguir
la càtedra de llengua hebrea a la Universitat de
la Sapienza, a Roma.En
promulgar-se a Itàlia un conjunt de lleis
dirigides contra els jueus el 1938, es va
traslladar a la Universitat Hebrea de Jerusalem,
on va rebre la càtedra d'estudis bíblics el
1939;allà
va prosseguir fins a la fi de la seva vida el
1951.
La vida
d'Umberto Cassuto va quedar marcada per la
tragèdia de l'extermini sofert pels jueus sota
el nazisme, amb la pèrdua del seu fill Nathan i
l'esposa d'aquest, que van sucumbir a Auschwitz
el 1945. Una altra nora seva, metge, va perdre
la vida a l'emboscada que va patir el comboi
mèdic que es dirigia al Mont Scopus el 1948.
Cassuto va serautor
d'una voluminosa obra de la qual aquí esmentarem
només les obres disponibles en anglès o italià.Per a
més informació sobre la seva vida i obra,
remetem el lector a l'Enciclopèdia Judaica en el
corresponent enllaç de la xarxa:
Cassuto,
Umberto.La
Questione della Genesi.Firenze:
1934.
Cassuto,
Umberto.Storia
della
letteratura ebraica postbiblica.pp.
XVI, 212. Firenze: Casa editrice Israel, 1938
Cassuto,Umberto.The
documentary hypothesis and the composition of
the Pentateuch:
eight lectures by U. Cassuto.Traduït
de l'hebreu a l'anglès per Israel Abrahams.pp.
XII, 117. Jerusalem: Magnes Press, Universitat
Hebrea, 1961. La traducció espanyola està feta
d'aquesta versió.
Cassuto,
Umberto.A
Commentary on the book of Genesis.From
Adam to NoahTraduït
de l'hebreu a l'anglès per Israel Abrahams.Volum 1
de 2 volums.Jerusalem: Magnes Press, Universitat
Hebrea, 1961-1964ISBN
978-9652234803
Cassuto,
Umberto.A
Commentary on the book of Genesis.From
Noah to AvrahamTraduït
de l'hebreu a l'anglès per Israel Abrahams.Volum 2
de 2 volums.Jerusalem: Magnes Press, Universitat
Hebrea, 1961-1964ISBN
978-9652235404
Cassuto,
Umberto.A
Commentary on thebook
of Exodus.Traduït de l'hebreu a l'anglès per
Israel Abrahams.Pp. xvi,
509. Jerusalem: Magnes Press, Universitat
Hebrea, 1967
Cassuto,
Umberto.The
Goddess Anath: Canaanite Epics on the
patriarchal Age.Traduït
de l'hebreu a l'anglès per Israel Abrahams.Jerusalem:
Magnes Press, Universitat Hebrea, 1971
Cassuto,
Umberto.Biblical
and
Oriental Studies.Traduït
de l'hebreu i italià a l'anglès per Israel
Abrahams.2
vols.Jerusalem:
Magnes Press, Universitat Hebrea, 1973-1975
Descàrrega
de l'obra de Umberto
Cassuto La Hipòtesi Documentària(Anàlisi i
refutació) (PDF - 2 MB)
*
* *
* *
PRÒLEG
DEL TRADUCTOR:
Umberto Cassuto
no és gaire conegut en l'àmbit català.I ésuna
llàstima.Erudit
hebreu de primera fila, va observar els greus
problemes en la tesi modernista de la Hipòtesi
Documentària, que ell mateix havia acceptat com una
qüestió establerta.Els seus
estudis experts i detallats de la literatura del
Pentateuc el van portara rebutjar
la tesi fonamental de la Hipòtesi Documentària,
posició que va difondre en una obra italiana
tituladaLa
Questione della Genesi,que
va publicar a Florència, Itàlia, el 1934. És el meu
desig que la meva aportació amb la traducció
d'aquestes conferències serveixi per difondre en
l'àmbit de la llengua catalana el coneixement de
l'obra de Cassuto, sota la qual s'ensorra
sorollosament l'edifici treballosament construït per
l'erudició racionalista europea des del segleXVIIIper
interpretar la redacció del Pentateuc com un mosaic
d'uns hipotètics documents J(ehovista), E(lohísta),
P(riestly) [sacerdotal] i D(euteronomista), que
hauria estat recopilat per Esdras o algun personatge
proper amb posterioritat a l'Exili, i negant
amb això radicalment la seva paternitat mosaica.
Cassuto
no només desmunta l'edifici de la Hipòtesi
Documentària, sinó que també assenyala que, pel que
fa a la cronologia relativa, el Pentateuc és
necessàriament anterior als profetes, cosa que la
concepció racionalista i antisobrenaturalista de
l'«Alta Crítica» invertia.Malgrat que
Cassuto no és el que podríem anomenar «ortodox», i
no necessàriament manté la paternitat mosaica del
Pentateuc, la seva anàlisi és tanmateix de gran
vàlua en la controvèrsia entre la postura que manté
la paternitat Mosaica dels Cinc Llibres de la Llei
front a la seva negació des de l'escola de
l'escepticisme «il·lustrat».
Per
aclarir, s'ha de dir d'aquesta obra: 1) El que és;2) El que
no és.
1)
És una crítica implacable de la Hipòtesi
Documentària, que procedeix a examinar les cinc
columnes sobre les que se sustenta, tot exposant la
seva total vacuïtat.
2)
No és una defensa de la paternitat mosaica del
Pentateuc.La
perspectiva de Cassuto sobre la inspiració del
Pentateuc i la seva autoria no segueixen
necessàriament patrons ortodoxos.
Això
no obstant, la seva defensa de launitatdel text
com a producte d'una redacció coherent de tot un
corrent de coneixements, tradicions, documents i
registres anteriors, no és desencertada.El seu
criteri sobre la redacció és certamentaplicableal Llibre
del Gènesi.És
perfectament conseqüent amb l'autoria del Gènesi per
Moisés, que va poder haver recollit documents
antics, així com records i tradicions, guiat en tot
això per l'Esperit
Sant.Els
llibres d'Èxode a Deuteronomi són fruit de les
experiències pròpies de Moisès amb Déu i amb el
poble, amb l'epíleg de Deuteronomi segurament
atribuïble a Josuè o a algun coetani estretament
associat amb ambdós Josuè i Moisès.
Així,
l'obra de Cassuto, que es resumeix en aquestes
conferències, és d'enorme valor com a anàlisi
crítica d'una conjectura que va sorgir de la
incredulitat europea i que es va difondre amb gran
ímpetu durant el segleXIXa
l'aixopluc d'una veritable ignorància de la
naturalesa del gresol hebreu que es pretenia
sotmetre a la crítica.Aquesta
conjectura, que brolla d'unes ments totalment
allunyades del context de la cultura i de la
mentalitat hebrees, i filla d'una perspectiva
naturalista que s'enfrontava a qualsevol
possibilitatd'una
veritable intervenció de Déu en l'origen i el
desenvolupament de la Història, va donar com a
resultat la Hipòtesi Documentària, amb la seva gran
ostentació de minuciositat en un gran sistema
d'anàlisi que va arrossegar molts a la negació de la
historicitat i autenticitat dels escrits de Moisès.
Així,
Cassuto exposa la futilitat total de sistema de la
Hipòtesi Documentària i treu a la llum la unitat de
redacció del Gènesi en particular i del Pentateuc en
general.La
implicació de la seva anàlisi i refutacióde la
Hipòtesi Documentària és que no hi ha ara i no hi ha
hagut mai cap veritable raó per negar que «Déu va
parlar per Moisés».
Des
d'una perspectiva personal, Cassuto ha estat de gran
valor per als meus propis estudis, des que un bon
amic i germàen
Crist, En Joan Galcerà, de Barcelona, em va donar a
conèixer la seva obra en 1984. La lectura del seu
comentari sobre Gènesi em va ser de gran valor, i
l'obra esmentada està referenciada en el meu article
«Gènesi» alNuevo
Diccionario Bíblico Ilustradode
Vila-Escuain, publicat
per CLIE el 1985, del què vaig ser redactor general
del text i autor de diversos dels seus articles.Espero i
desitjo que aquesta traducció tingui difusió i que
ajudi a aclarir les confusions que les especulacions
de la Hipòtesi Documentària, amb les seves
pretensions d'erudició, han generat històricament en
les ments dels estudiosos, i que, quan s'examinen
detingudament, no tenen cap força davant la realitat
de la redacció dels Llibres de la Llei.
Santiago Escuain,traductor
Gener de 2022
Portada de l'obra fonamental d'Umberto
Cassuto, La
Questione della Genesi,publicada
per la Universitat de Florència, 1934.
NOTA BIBLIOGRÀFICA
Per
a una perspectiva més àmplia de la fiabilitat
històrica de l'Antic Testament en general, recomanem
l'obra en castellà
Evidencia que exige
un veredicto, vol.II
Diversos
autors.Redactor
general: Josh McDowell
CLIE
(Terrassa,
Espanya) 1988
Aquesta obra també comprenuna àmplia
exploració de la fiabilitat històrica del Nou Testament,
extensament examinada per altra part enEvidencia
que exige un veredicto, vol.I