|
Servei
Evangèlic de Documentació i
Informació
línia sobre línia |
|
|
Una vista aèria de l'accelerador de 500 BeV a
Batavia, Illinois. Aquesta màquina té quatre
milles (6,43 km) de circumferència i un
diàmetre d'una milla i quart (dos km), i accelera
protons fins a 500 BeV, després que hagin estat
ajudats amb un accelerador lineal i l'anell potenciador que
es veu en primer pla. És tanta la importància
que la ciència dóna a la verificació
experimental dels conceptes teòrics que es gasten
vastes sumes de diners per a la construcció i el
funcionament de màquines com aquesta, amb el
propòsit de posar a prova teories sobre l'estructura
de la matèria.
|
La Teoria de l'Evolució està pràcticament acceptada avui dia a tot el món de l'Occident com explicació dels orígens humans. Quasi tothom que pensa sobre aquestes idees dóna per suposat que la vida va començar amb una combinació casual de molècules i que va progressar per nivells de complexitat en augment, fins que va sorgir l'homo sapiens. Tot i afirmant el suport de una varietat de ciències, incloent la química, la geologia, la botànica, la zoologia i la genètica, aquells qui empenyen les pretensions de l'evolucionisme diuen que la qüestió està «demostrada científicament fins allà on els esdeveniments no observats per l'home ho puguin mai arribar a ésser.»
Però aquí i enllà, i a part dels cristians que rebutgen l'evolucionisme sobre bases bíbliques i teològiques, hom troba científics de diverses disciplines que reconeixen que molts aspectes de la teoria transgredeixen els cànons de la ciència rigorosa. Veuen ells que molts dels anomenats fets de l'evolució sorgeixen de una evidència seleccionada amb molta cura, i que depenen de interpretacions preconcebudes de les observacions. Reconeixen que els mecanismes per mitjà dels quals es diu que tingué lloc l'evolució de la vida i que van sorgir les espècies biològiques són, com a molt, hipòtesis no demostrades, i, en el pitjor dels casos, són contradiccions dels fets experimentals.
Però tant gran és l'atractiu de l'evolucionisme com a explicació de la vida i de l'existència humana (ja que deixa de banda els conceptes de creació i d'un Creador) que les objeccions científiques a la teoria evolucionista són llançades a un racó com a no mereixedores de cap atenció, o fins i tot suprimides com una ofensa a la ment racional i educada. Però, cosa irònica, l'esperit amb que això té lloc no és pas l'ànim ple de cura de la recerca científica, sinó l'arrogància irreflexiva que diu: «l'evolucionisme és l'amo, ¡prou!»
|
Els estudiants universitaris són instruïts
en el caut esperit de la recerca científica.
L'acceptació acrítica de l'evolucionisme
és contrària a aquest esperit.
|
|
La doble hèlice. L'estructura de la molècula
de l'ADN transporta el codi genètic que determina les
característiques de l'organisme al qual pertany. La
ciència de la genètica no li deu res a la
teoria de l'evolució.
|
És interessant, però, que quan hom considera les disciplines científiques separades a les que l'evolucionisme apel·la per llur suport, hom troba, sense cap excepció, que li deuen ben poc a les idees i als dogmes de l'evolució. I encara depenen menys de la teoria per a la seva integritat científica. És ben cert que l'evolució pot ser esmentada amb molta freqüència en certs llibres de text, però la seva eliminació no detrauria significativament del tema tractat. Per exemple, es podria imaginar, per tant que hom parla del paper de la genètica a l'evolució, que la ciència de la genètica està d'alguna manera basada en conceptes evolucionistes. Però hi ha almenys un text capdavanter de genètica que no conté ni una sola referència a l'evolució, i crec que aquest exemple podria tenir el seu paral·lel en altres camps.
El fet (i aquí donem una segona resposta a la qüestió que s'ha proposat més amunt) és que l'«evolució» com a tal no és una ciència reconeguda. Un estudiant no pot pas graduar-se en aquest tema, o, ni tan sols, generalment, estudiar una assignatura en aquest camp. Més aviat el que hi ha és una varietat de disciplines científiques com la geologia, la paleontologia, la zoologia, la botànica, la biologia molecular, i així, incloent naturalment la física i la química, en les que de vegades hom fa servir idees evolucionistes i en les que ocasionalment hom fa recerques relacionades amb l'evolució. Però també és cert que la immensa majoria de científics que treballen en aquestes àrees mai no fan servir la teoria de l'evolució en llurs treballs ni tracten directament amb les seves implicacions. Certament, pot ser que no tinguin més informació sobre l'evolució que el profà intel·ligent, però, com la resta de nosaltres, accepten acríticament el que hom els diu. El resultat d'això és que els pronunciaments públics, els mitjans de comunicació de masses (ràdio, televisió, etc.), i els escrits sobre evolució provenen quasi exclusivament d'un petit nombre de científics, escriptors i comentaristes que veuen l'evolució com una filosofia a propagar més que no pas com una ciència a recercar. Les idees sobre evolució apareixen amb moltíssima més freqüència a la premsa popular (tant de caire científic com la nacional), que no està sotmesa a les limitacions normals de verificació científica i revisió abans de publicació, que a les revistes serioses d'investigació de biologia i de ciències relacionades. Certament, les especulacions que sovint passen com a «fets demostrats» a la literatura evolucionista no passarien pas les normes de qualitat de la major part de les revistes científiques prestigioses.
|
Moderns edificis universitaris. A pesar de la
proliferació de cursos de grau universitari durant
els passats vint anys, l'evolució no està prou
reconeguda com a ciència com per a que es necessiti
un curs de graduat en aquest tema.
|
Aleshores, hom ha de reconèixer la veritable natura de la teoria evolucionista: una filosofia (certament per alguns constitueix una veritable religió) i no, bàsicament, en absolut una disciplina científica; solament llavors podrem apreciar tant el seu impacte sobre les nostres ments i actituds com el seu caràcter palesament acientífic.
En el pensament de la majoria de la gent, l'evolució ha acomplert el seu objectiu inicial de fer innecessària la creença en Déu. Si l'home, junt amb tota la natura animada, és el producte d'aquest procés «cec» d'evolució, aleshores o bé Déu no existeix, o com a molt és el producte artificial de la nostra pròpia consciència social. És irònic que l'actual renaixença d'interès en la metafísica i en els reialmes més enllà dels nostres sentits arribi en un temps en què la creença en poders immaterials ha esdevingut «innecessari» per una explicació totalment materialista dels orígens humans!
El que és oblidat molt
còmodament per aquells que
basen el seu ateisme en la teoria evolucionista és que
l'evolució, fins i tot si fos veritat, dóna solament la
meitat de la resposta, perquè l'evolució apel·la a
l'operació de lleis físiques, químiques i
matemàtiques per explicar els seus processos, però
queda sempre en silenci pel que fa a com sorgiren aquestes lleis, o
per què són com són i no d'una altra manera.
Certament, n'hi ha que, conscients d'aquesta qüestió
crucial, han suggerit que l'evolució no és,
després de tot, un procés casual o accidental, com hom
creu popularment, sinó que la mateixa naturalesa de la
matèria porta en el seu si el potencial i la inevitabilitat de
l'evolució. Aquí, doncs, ens trobem amb un nou
misticisme que segueix sense donar resposta a la pregunta de
«¿per què la matèria és
així?», però que certament atreu al
científic precís molt més que la tradicional
«filosofia de l'atzar» de l'evolucionista. Això
simplement il·lustra que algunes de les qüestions
més fonamentals plantejades per l'evolucionisme romanen sense
resposta encara, per molt que aquesta afirmació vingui com una
sorpresa per a les nostres ments tant ben condicionades, a les que
tantes vegades se'ls ha comunicat el contrari.
|
«Les idees de l'evolució no estan
sotmeses a les limitacions normals de la verificació
científica.»
|
A part de tot l'anterior, ningú no pot dubtar, però, que la resposta veritable de per què la teoria de l'evolució ha guanyat una acceptació tan universal ha d'estar dintre de nosaltres mateixos. L'experiència ens ensenya que acceptem, sense qüestionar-ho, qualsevol cosa que trobem còmoda, i resistim idees que ens provoquen inquietud. Si rebem una carta del Ministeri d'Hisenda en què ens inclouen un retorn inesperat de l'impost sobre la renda, ens n'alegrem i no fem preguntes. Però una demanda inesperada de diners extra per a cobrir un error ens envia indignats als nostres arxius i registres per demostrar que no devem ni un cèntim de més! La idea de l'evolució és acceptada sense cap tipus de qüestions per la majoria perquè ens treu la necessitat de creure en Déu. N'hi ha, és clar, que accepten tant l'evolució com l'existència d'un Déu, però la classe de Déu que queda ja no és mes el Totpoderós que cridà l'univers a l'existència, i certament tampoc el Déu de la creació i de la providència que es revela a les Escriptures cristianes. Més aviat esdevé un ésser vague i quelcom de més, desterrat de tota implicació amb el món material en què vivim, flotant sobre el límit de la consciència humana, una ombra d'un Déu.
Si la cosa és així, naturalment, una plena
refutació de les pretensions de l'evolucionisme només
pot ser donada sobre un pla filosòfic. No n'hi ha prou amb
rebutjar la visió evolucionista del món, sinó
que hom ha de substituir-la amb un concepte totalment més
coherent i satisfactori de la natura que doni respostes a les
recerques espirituals de l'home, a més de a les
científiques. La necessitat d'una filosofia així
és certament reconeguda per aquells, com els Humanistes
Científics, que reconeixen que cap interpretació
purament materialista de l'existència humana és
tolerable per a una criatura que raona, com l'home. Per això,
ells es proposen aixecar una nova religió, una «religió sense revelació», per citar a
Julian Huxley, en la qual l'evolució esdevé una
força mística, i la raó la nova deïtat.
Encara que donen una resposta errònia, aquestes persones
reconeixen almenys el dilema essencial que queda en peu si acceptem
una evolució mecanicista com la font de l'existència
humana.
|
«Si s'accepta l'evolució, la mena de
Déu que queda
no és el Totpoderós que cridà l'Univers a l'existència.» |
És creença d'aquest escriptor que la interpretació coherent i satisfactòria a la que hom fa referència més amunt s'ha de trobar a les Escriptures cristianes, que donen un registre de la creació, de la natura i de la consciència (tant en el pla material com en l'espiritual) tan magnífic com complet. Durant segles, els millors dels intel·lectes humans han trobat aquesta visió del món com un repte i un estímul, unificant com unifica les dimensions material, moral i espiritual en un sol i magne designi ple de propòsit. Un dels fundadors de la ciència moderna, Isaac Newton, declarà que el motiu principal de les seves recerques era el descobriment d'aquells fets «que més portessin als homes reflexius a la creença en la Deïtat». I el motiu indubtable de la majoria dels primers filòsofs naturals fou revelar la mà de Déu a l'univers natural.
Però no és el propòsit d'aquest article exposar la «filosofia cristiana de l'ésser». Dissortadament, els estralls provocats pel pensament evolucionista són tan profunds a la nostra societat actual que molts estan encara no preparats a considerar l'alternativa bíblica. Sembla necessari, almenys per a alguns, començar per remoure quelcom de l'aura d'infal·libilitat que envolta la teoria de l'evolució. Potser aquesta sigui una activitat «destructiva», però podem aprendre molt que, com a resultat, serà beneficiós per a nosaltres.
Així, el nostre propòsit és examinar de
manera crítica la naturalesa de la genuïna teoria
científica, i aplicar els principis així establerts a
la teoria de l'evolució, per veure si, de fet, passa la prova
com a «científica» en el millor sentit de la
paraula. Hom espera que d'aquesta manera els lectors seran ajudats a
aplicar els seus propis poders de crítica a les pretensions de
l'evolucionisme i d'aquesta manera quedar conscients de algunes de
les seves greus deficiències. Això pot, a la seva
vegada, preparar les nostres ments per considerar les alternatives a
l'evolució.
|
La metal·lografia — l'examen de l'estructura microscòpica dels sòlids. La veritable ciència ha de posar també les teories sota el «microscopi» de l'examen racional i sistemàtic. |
|
«Moltes vegades la nostra feina depèn de
l'èxit i de la viabilitat de la tecnologia
avançada.»
|
El problema amb la polarització de la ciència és que les coses es simplifiquen fins a un nivell tal que es tornen falses. Però aquestes sobre-simplificacions són sovint presentades a l'home del carrer com fets establerts, sense cap mena de qualificació. Un científic pot proposar una teoria, que llavors, en la «lletra petita», i en termes tècnics, afegeix: «Aquesta teoria depèn d'aquesta pressuposició, i haurà d'esperar aquests resultats addicionals abans de que en puguem estar segurs ...» i així. Però aquestes qualificacions són bandejades en les popularitzacions. La idea principal és transmesa, però totes les clàusules provisionals que el científic curós pugui haver erigit, com una tanca, al voltant de la seva idea, són bandejades i oblidades, i hom difon idees falses com a vàlides.
|
El règim Nazi va aprofitar idees evolucionistes
per «justificar» el seu assassinat en massa
dels jueus.
|
|
El microscopi electrònic de transmissió, fet servir en una àmplia varietat de camps d'investigació, és una de les eines de la recerca experimental. |
|
Ordinador emprat per a procés de dades. |
|
Cèl·lules de fetge de rata (ampliades
36.000 vegades) observades com seccions fines sota el
microscopi electrònic. La fantàstica
complexitat d'una sola cèl·lula viva, mesurant
unes poques centèsimes de centímetre de
secció, forma part del món dels fets observats
científicament. L'explicació de l'origen d'una
complexitat així ha desafiat tota la nostra
comprensió teòrica a pesar del que els
evolucionistes impliquen en sentit contrari.
|
Així, havent rebutjat una definició massa àmplia i una altra que és massa estreta, ¿què hem d'entendre per la paraula «teoria» quan hom l'aplica a qüestions científiques?
La paraula prové directament d'un terme grec, «theoreo», que vol dir «contemplo»; prové del verb «contemplar» o «percebre», i per tant una teoria és quelcom conceptual. És quelcom que percebo, quelcom que comprenc, quelcom que contemplo en un sentit conceptual. Així, una teoria pot ésser definida com un concepte que unifica i interrelaciona els fets observats. Una teoria és un enteniment, una comprensió que imposa un ordre o significat sobre els fets observats. El científic, en anar recollint certes informacions o dades, en fer experiments i prendre mesures, reuneix les dades que té al davant. Llavors, al veure aquestes dades, veu que no són resultats independents o accidentals, sinó que quadren junts en unes certes relacions. Els fets de l'observació són com les peces d'un trencaclosques, i la teoria és la imatge que surt quan hom posa totes les peces al seu lloc. De manera més exacta, la imatge és el que fa possible posar bé les peces.
Tinc un fill jove que, quan tenia uns dos anys, solia posar les peces del trencaclosques del revés, i les ajuntava tot mirant les formes. Bé, aquesta és una manera de fer-ho, ¡però es torna molt complicat quan hom te un nombre gran de peces! Normalment, fem servir la imatge i els colors per ajudar-nos a fer el trencaclosques. Això és el que una teoria fa per al científic. Li fa possible interrelacionar, ajuntar a un tot coherent, a una història o imatge coherent, els fets de l'observació.
Diferents coses sorgeixen d'aquesta definició de teoria, i hi ha tres coses que vull exposar aquí:
Primerament, que una teoria ha d'ésser sempre diferenciada dels fets de l'observació. Si una teoria és allò que coordina o imposa unitat als fets, la teoria ha d'ésser quelcom diferent dels fets. Aquí tenim els fets de l'observació. Són reunits i nosaltres introduïm una teoria, un concepte mental que ens ajuda a relacionar i a correlacionar els fets tal com els veiem. Així, una teoria té a veure amb la interpretació dels fets, i no ha d'ésser identificada amb els mateixos fets.
No és infreqüent en ciència que el mateix conjunt de fets es pugui interpretar mitjançant un nombre de teories rivals. Els fets no són diferents; generalment hom no els discuteix. Però, ¿com els hem d'interpretar? Pot ser que el científic «A» vingui i digui: «Bé, aquesta és la meva teoria —aquesta és la meva manera d'interpretar els fets» i llavors ve el científic «B» i diu: «No, no ho veig pas bé d'aquesta manera; més aviat a mi em sembla que és d'aquesta i d'aquella manera»; així ens trobem amb teories que competeixen i que estan basades en els mateixos fets.
La relació o correlació entre l'hàbit de
fumar cigarrets i el càncer de pulmó és una bona
il·lustració d'interès actual. Ara bé,
¿quins són, els fets? Bé, el fet és que les
persones que fumen molt, especialment si tenen una història
d'haver fumat molt, tenen una probabilitat molt més alta de
patir de càncer de pulmó. Aquest és el fet, i
ningú no el discuteix. Però què hi ha de la
interpretació? La interpretació acceptada és que
fumar cigarrets és la causa del càncer de
pulmó.
Gràfiques mostrant l'augment de nombre de fumadors i de
càncers de pulmó
en homes i dones al llarg d'un
període de diversos anys. ¿Com podem interpretar
aquests
fets de l'observació? La interpretació evident no
és necessàriament la correcta.
Per tant, la teoria ha d'ésser diferenciada dels fets de la observació. Els fets poden romandre els mateixos segle rera segle. Es pot afegir a ells, pot venir nova informació, però (sempre que hagin estat observats curosament la primera vegada) no canviaran. Però la interpretació dels fets, com ho testimonia la història de la ciència, canvia amb bastant freqüència.
En segon terme, la teoria pot existir a tots els nivells de validesa o precisió. No existeix quelcom que hom pugui considerar com una teoria científica «típica», perquè aquesta paraula «teoria», de la qual he dit que es refereix a la interpretació de fets, pot existir en tots els graus de certesa i de seguretat, i a tots els graus de desenvolupament i de sofisticació. Podem començar per un extrem amb una hipòtesi. ¿Què és una hipòtesi? Una hipòtesi és una idea que hom exposa per a explicar certes observacions. Parlant estrictament, quan reunim diverses observacions, la primera etapa a la nostra tasca teòrica és proposar una hipòtesi. Hi ha un sentit en que totes les teories són hipòtesis fins que han estat posades a prova posteriorment mitjançant algun experiment dissenyat especialment. Ja en parlarem més d'això més endavant, però una hipòtesi és un fonament per al desenvolupament d'idees. Prové d'un terme grec que vol dir «posar sota», «dipositar a sota», «col·locar a sota». Una hipòtesi és un fonament. Per tant, no es tracta de quelcom fluix i insubstancial. De fet, és ben bé el contrari. És una substància, un fonament, un punt d'arrencada. No és una teoria completa com tampoc un fonament per un edifici és l'edifici acabat, però igual que un edifici necessita un fonament, qualsevol teoria necessita una hipòtesi. Així que en el mateix punt de sortida la teoria acabada de néixer és una hipòtesi, quelcom proposat però poc desenvolupat, un concepte bàsic que ens permet desenvolupar idees i edificar sobre d'ella una teoria digna de respecte.
La hipòtesi es troba a un extrem de la gamma teòrica. A l'altre extrem hom troba la teoria totalment desenvolupada que passa al llibre com a «llei natural». Parlem de la llei de la gravetat i de les lleis de l'òptica. Aquestes són teories que no solament han estat proposades per explicar fets, sinó que han estat desenvolupades i establertes per experiments posteriors i varies proves. Han resistit la prova del temps i investigacions addicionals, i passen al reialme de la llei científica. Per tant, hi ha una amplíssima gamma de possibilitats. Si dic que tinc una teoria, hom em pot preguntar de manera molt adient: «¿A quina banda de la gamma es troba aquesta teoria? ¿És una hipòtesi, un punt de partida, una premissa en base de la que hom vol desenvolupar idees? ¿O ja està totalment desenvolupada i s'arribat a una teoria acabada, completa i provada que puguem anomenar una llei científica? ¿O es troba entre aquests dos extrems?» Aquesta és la segona qüestió, que la teoria pot existir a tots els nivells de validesa o de precisió.
Hi ha un altre problema molt real amb què ens trobem en aquest context. Comencem amb una hipòtesi. No hi ha cap mena de dificultat per emetre una hipòtesi, però quan volem desenvolupar-la per arribar a una teoria establerta, poden sorgir veritables dificultats degut a algunes de les coses que ens cal fer, experimentalment, per a provar la nostra hipòtesi i per enfortir la nostra teoria, i que per una raó o altra siguin inaccessibles. Per exemple, tornem una altra vegada a l'exemple del càncer de pulmó. Havent presentat la hipòtesi que fumar és causa de càncer, el que hom necessita és prendre cent individus de totes les classes (els que tenen aquell misteriós factor «X» i els que no el tenen), posar-los en una presó i obligar-los a fumar cigarrets durant vint anys, i veure llavors quants d'ells agafen càncer de pulmó. Això demostraria aquesta qüestió fins més enllà de tot dubte, però naturalment no es pot fer. Potser podríem simular l'experiment fent servir ratolins o rates, però amb tot això hom no pot fer l'experiment necessari per poder convertir la hipòtesi en una forma més establerta.
|
La galàxia espiral Nebulosa Andròmeda (M51). Els esdeveniments molt allunyats no poden ser subjectats a experiments crítics en el laboratori. |
A dalt: El model de Bohr-Rutherford. A baix: Model de mecànica ondulatòria. Dos dels diversos models de l'àtom d'hidrogen que han estat proposats durant la història de la investigació de l'estructura de l'àtom. El model més actualitzat no pot ésser representat de manera precisa mitjançant un dibuix sinó solament per mitjà d'equacions matemàtiques. Però ni en aquest cas es tracta de res més que d'un model o representació; no és pas la cosa mateixa.
|
En tercer lloc, la teoria és, com a molt, només un model de, o una aproximació a, la realitat. Això és veritat fins i tot de teories que han arribat a ésser molt sofisticades, molt desenvolupades, i que són totalment susceptibles d'assaig al laboratori. Prenem l'exemple de l'estructura de l'àtom. Aquesta és una qüestió en que s'ha estat treballant, suposo, des dels temps dels antics grecs, però d'una manera efectiva des de farà al voltant d'un segle. S'ha fet possible una gran quantitat de sofisticació. El primer dels conceptes moderns va ser el de Rutherford, que va poder mostrar que la càrrega positiva a l'àtom es concentra en una petita regió de l'espai anomenada «nucli». Va proposar una imatge d'un nucli central envoltat d'electrons en òrbita, d'una manera similar a la forma en què els planetes orbiten al voltant del sol. El mateix fet d'assimilar-lo al sistema solar mostra que es tracta solament d'una imatge, d'un model. No es tracta de la realitat, sinó solament d'una abstracció o simplificació de la realitat. Com passa amb qualsevol model, l'àtom de Rutherford explicava o donava compte de certs fets, però no pas de tots ells, i molt aviat aquest model es va trobar amb greus problemes perquè semblava contradir les lleis de l'electrodinàmica. Llavors vingué Niels Bohr i digué: «El problema és que estem tractant d'aplicar regles que potser no són aplicables a l'escala de l'àtom.» Així, ell va proposar una teoria més sofisticada, la teoria quàntica de l'àtom. La idea va ser addicionalment desenvolupada de manera que hom ja no pensava en una sola partícula en òrbita, com un planeta anant al voltant del sol, sinó en la probabilitat de trobar una certa càrrega elèctrica a un punt determinat de l'espai. Ara bé, això explica altres coses que hom no podia explicar amb els models més senzills. Com es pot veure, el model es fa més i més complicat, però segueix essent un model. Així, una teoria no és mai una realitat, sinó que és sempre un model o una representació de la realitat, més o menys rudimentària. Considerem aquell altre exemple clàssic de la natura de la llum. Originalment, homes com Newton creien que la llum era corpuscular, consistent en corpuscles. Aquesta idea va ser rebutjada degut al fenomen de difracció, i es va fer evident que hom només podia explicar la conducta de la llum dient que consistia en «ones». Després, naturalment, es van fer més experiments, i hom va trobar que era necessari tornar a introduir la idea de partícules, el concepte corpuscular. Així, aquí tenim un cas en què el fenomen de la llum va ser primerament considerat com de natura corpuscular, després com ondulatòria, i llavors una altra vegada com corpuscular. A la fi s'ha arribat a una situació en què hem de dir: «En realitat, la llum és a la vegada corpuscular i ondulatòria.» De vegades es comporta com una ona, de vegades com un raig de partícules. Així, la «realitat» pot ser expressada solament mitjançant dos models totalment contradictoris. La realitat és més complicada que el model, i en aquest cas és tan complicada que, per poder descriure-la en absolut, hem d'adoptar un model dual incloent dos conceptes aparentment oposats. És ben evident que el model es correspon solament de manera rudimentària amb la realitat que anomenem llum. |
|
He passat molt temps amb la natura de la teoria, i n'he
dit tres coses: la teoria ha d'ésser diferenciada
dels fets; la teoria pot existir a tots els nivells de
validesa o precisió; i la teoria és, en el
millor dels casos, només un model de o
aproximació a la realitat. Ara estem en una
posició des de la qual podrem considerar els usos i
abusos del que anomenem teoria científica.
Difracció d'un raig X o d'electrons per un reticle
cristal·lí. El diagrama mostra com els
electrons, normalment considerats com partícules amb
càrrega negativa, es poden comportar com ones per
produir pautes de difracció com aquesta de
poli-oximetilè. De manera similar, la llum,
generalment considerada com a ones, es pot comportar com
corpuscles («fotons»).
|
Ara examinarem molt breument els usos de la teoria científica. No vull passar massa temps en això, perquè fins a cert punt es tracta de quelcom que es fa evident per si mateix. Aquesta secció es podria desenvolupar molt, però no és aquest el tema principal d'aquest article. Serà suficient dir que la teoria és una part intrínseca del cos de coneixement científic i de l'activitat que coneixem com a ciència. Seria impossible tenir ciència sense teoria, perquè sense la teoria la ciència seria senzillament una col·lecció de dades, un recull d'informació, i potser una classificació d'aquestes dades. La ciència seria una mena d'activitat estèril, de cul-de-sac, si no hi hagués teoria. L'atractiu i l'interès de la ciència rau en que una vegada hom ha recollit la informació, les dades i les observacions, que hom pugui llavors imposar sobre tot això algun sentit i alguna significació —poder dir: «Aquí contemplo, veig una pauta, una imatge, un sentit, un significat.» La ciència, tal com la coneixem, no podria existir sense teoria.
La ciència, des de la perspectiva d'aquest autor, té dues funcions. Primerament, es tracta d'un mètode que ens permet comprendre l'univers en què vivim. Això és realment la ciència per la ciència, simplement per conèixer (el sentit bàsic del mot «ciència» és «coneixement»). És l'acumulació de coneixement, no solament com a dades i fets, sinó com una comprensió o interpretació del món material que ens envolta. Val la pena observar aquí que molts dels primers científics moderns, si no tots, impel·lits evidentment per aquella curiositat natural de la ment humana, estaven molt interessats en què llur comprensió de l'univers mitjançant la ciència fos un enteniment que portés honra a Déu: era una empresa teista. Es diu que Johann Kepler va exclamar, en descobrir les tres lleis del moviment planetari: «¡Oh, Déu, estic pensant els teus pensaments després de Tu!» Ara bé, val la pena posar això clar. Ell estava fent descobriments no solament sobre l'univers, sinó també sobre Déu. Estava descobrint la creació, però en fer això creia que estava descobrint al Creador. Es diu que Sir James Jeans va dir que «Darrera de l'univers hi ha un gran Quelcom matemàtic.» Hom pot considerar que aquest és un concepte més aviat inadequat de la natura de Déu, però hom veu, no obstant això, que està mirant l'univers a través dels ulls de la ciència, i, raonant des d'això al Creador, fa declaracions sobre el caràcter i la natura d'aquest Creador.
Hom ha dit d'Isaac Newton que «per a ell, la creença en Déu descansava principalment sobre l'ordre admirable de l'univers», i ell mateix va dir que en les seves recerques estava «interessat a fer aquells descobriments que portessin millor als homes raonables a la creença en la Deïtat». Ara bé, això és molt més que dir senzillament que creia en Déu. Més aviat deia: «Practico la ciència a fi de poder fer descobriments que convencin als homes que Déu és, i que Déu és gloriós, i que Déu és totpoderós.» Robert Boyle publicà els seus varis tractats teològics per emfasitzar l'harmonia entre els nous mètodes científics i la fe cristiana.
Hem de reconèixer, suposo, que hi havia una
fal·làcia bàsica des d'un punt de vista
teològic en allò que aquests homes estaven fent.
Això és una digressió, però cal dir-ho.
La seva idea de fer servir la teologia natural, els descobriments de
la ciència, per convèncer els homes de l'ésser i
del caràcter de Déu no es pot mantenir
teològicament. Aquesta idea d'ells es fonamentava en la
suposició que als homes només els calia que els
mostressin i expliquessin, per a què creguessin. Ara
bé, si som lectors curosos de la Bíblia sabem que
existeix una barrera a l'enteniment de l'home. A 1 Corintis 2:14
llegim que «l'home natural no admet les coses de l'Esperit de
Déu; perquè li semblen absurdes, i no les pot
comprendre, perquè s'han de comprendre espiritualment».
L'home natural no té la visió espiritual, la capacitat
espiritual, la facultat espiritual de creure en Déu, fins que
Déu li dóna aquesta capacitat com un do de la
gràcia. Aquests homes estaven en un error (tenien bones
intencions, però estaven equivocats) en tractar de
convèncer els altres de l'existència i del
caràcter de Déu mitjançant la ciència.
Deixaven de banda la natura caiguda de l'home. Però,
això no obstant, intentaven de fer servir la teoria
científica com un mitjà de comprendre i explicar
l'univers en un sentit teològic.
El primer ús de la ciència i de la teoria
científica és doncs la comprensió de l'univers
que ens envolta. Però, en segon terme, la teoria
científica té un ús en la seva aplicació.
Tota l'enginyeria, tota la ciència aplicada, amb l'enorme
gamma d'activitats que aquestes expressions representen i inclouen,
tenen a veure amb l'ús predictiu de la teoria
científica. Això va sota una disfressa, però
d'una manera molt real fem servir la teoria científica en un
sentit predictiu sempre que dissenyem una estructura o una
màquina de qualsevol mena. Diem: «Si construeixo aquest
motor elèctric amb aquest nombre de voltes de fil
elèctric, llavors generarà aquesta potència
concreta amb aquest voltatge determinat.» Fem servir les lleis
de la ciència per predir què succeirà si
construïm la nostra màquina d'una certa manera. Aquest
és el procés del disseny d'enginyeria. Degut a que la
teoria que hom fa servir pertany a l'extrem ben establert de la gamma
de què he estat parlant, el motor elèctric farà
més o menys allò pel que ha estat dissenyat.
Així, generalment, l'enginyeria és una
il·lustració de l'ús predictiu de la teoria
científica, i no serà necessari emfasitzar la
influència de tals activitats sobre la nostra
experiència diària. I sens dubte de cap mena, en la
majoria dels casos té uns efectes benèfics sobre la
humanitat.
Així, doncs, hem esmentat, de manera molt resumida, els
usos de la teoria científica. Passem ara a tractar els abusos.
Els abusos de la teoria científica sorgeixen quan hom oblida o
ignora la natura de la teoria científica, que és el que
ens ha ocupat durant la primera part d'aquest article. Generalment
és cert que l'abús de qualsevol cosa sorgeix quan
s'oblida o s'ignora la natura d'aquella cosa. Per tant podem
considerar els diversos abusos que van paral·lelament amb les
diverses declaracions fetes anteriorment sobre la natura de la teoria
científica.
El primer abús sorgeix quan hom identifica o confon la teoria amb el fet —quan la teoria, que és la interpretació que hom fa dels fets, és confosa amb els mateixos fets de l'observació. Ja he desenvolupat la qüestió de que és això precisament el que passa amb la popularització de la ciència. Quan hom tracta de presentar una cosa d'una manera molt senzilla, pot presentar de manera molt fàcil la teoria com a idèntica als fets, en lloc de com la interpretació dels fets. Aquest error sorgeix a causa que en presentar una descripció simplificada o popular és fàcil presentar la teoria o el concepte i deixar-lo així. Pot ser que hom mai arribi a presentar els fets sobre els quals es fonamenta aquest concepte, i dels quals aquest concepte s'ha derivat.
Passo molt del meu temps instruint candidats de doctorat, i de
vegades em vénen amb una idea, una teoria, i em diuen: «ho puc explicar d'aquesta manera.» De vegades em
vénen sospites, i dic: «Deixeu-me mirar les vostres
dades originals.» Moltes vegades descobreixo que les dades no
avalen la teoria. Puc dir a l'estudiant: «Dius que hi ha una
relació lineal entre X i Y, però quan miro aquest punt
a la gràfica, no veig una relació lineal; el que veig
és una dispersió general de les dades.»
Així, en reexaminar els fets originals, puc mirar per sota de
la teoria que ha estat proposada, i he qüestionat aquella
teoria. Però si us estic presentant una teoria com a
ciència popular, generalment no us presento pas els fets. Us
dic: «La cosa és d'aquesta manera, hi ha una
relació lineal», i amb això solament vull dir
que jo he interpretat les dades d'aquesta manera particular. El
profà, a qui no se li dóna accés als fets
subjacents, generalment no té cap altra alternativa que
acceptar la declaració pel que val. Així, sorgeix
fàcilment la confusió entre els fets i la teoria. La
interpretació molt divulgada d'un home pot arribar a quedar
identificada, a les ments de moltes persones, amb la realitat. A
això jo ho anomenaria l'abús del dogmatisme; el
dogmatisme té lloc quan hom presenta una teoria com la
realitat, com un fet, en lloc de com una interpretació dels
fets.
El segon abús és el de l'extrapolació. Això té lloc quan una teoria, que pot ser perfectament bona en un reialme, és estesa, sense justificació, a reialmes on no se sap pas que sigui aplicable. Com una bona il·lustració aquí, podem prendre la mecànica Newtoniana. La mecànica Newtoniana, les regles o lleis que governen els moviments dels cossos sòlids, s'apliquen meravellosament bé a la major part del món observat. Però quan hom intenta aplicar la mecànica Newtoniana a l'estructura de l'àtom, troba problemes insuperables. I també quan hom intenta aplicar la mecànica Newtoniana a objectes que es desplacen a velocitats molt altes, apropant-se a la velocitat de la llum, és un fracàs. El mateix possiblement succeeix amb esdeveniments i objectes que són extremadament vastos en termes astronòmics. Tenim, doncs, una teoria científica perfectament vàlida i respectable que és d'aplicació dins un camp limitat, però si tractem d'extrapolar aquesta teoria i la forcem per aplicar-la a una escala atòmica, o a objectes desplaçant-se prop de la velocitat de la llum, estarem violentant-la i les nostres prediccions seran falses. Així, hi ha el perill de l'extrapolació, de prendre una teoria vàlida, establerta, que és d'aplicació a un reialme limitat de la natura, estenent-la a regions on la seva conducta i la seva validesa no han estat pas establertes.
Aquest és un problema molt real i seriós, que hom
troba freqüentment a las tasques de recerca. Imaginem que
algú està fent una gràfica. Els seus experiments
l'han portat a determinar tres punts que semblen estar sobre una
línia recta. I llavors ell dibuixa una línia recta
travessant-los i extrapola o estén aquella recta a una
regió de la gràfica a una zona a on no hi ha dades
experimentals. I aleshores hom pretén que aquesta
relació lineal recta és vàlida per a tot
l'«espai» considerat: però això pot no
ser veritat. Pel que coneixem, aquesta línia «recta» podria girar sobre si mateixa i canviar de
direcció movent-se a una àrea diferent de la
gràfica. Aquesta qüestió només pot ser
resolta fent mesuraments addicionals.
La tercera manera en que hom pot abusar de la teoria
és per exageració. És a dir: quan la
teoria rep una posició no corresponent al seu grau de
validació. Ja he esmentat abans, i he dedicat un cert temps
raonant aquesta qüestió, que les teories poden existir a
tots els nivells de validesa, des de la hipòtesi fins a la
llei de la natura. Si hom pren una hipòtesi i li atribueix la
rellevància d'una llei de la natura, hom fa un abús de
la teoria científica. Sempre és important donar a una
teoria la posició, atribuir-li la validesa, que li correspon
al seu nivell de desenvolupament.
Llavors tenim, el quart abús, i potser aquest és el pitjor de tots, el subjectivisme. Això té lloc quan hom defensa una teoria contra els fets de la observació: És a dir, quan hom manté una teoria a pesar dels nous fets que sorgeixen indicant que la teoria és inadequada o falsa. Dissortadament, això succeeix contínuament degut a que els científics són éssers humans i tenen emocions, com els altres éssers humans. Hi ha un grau, de vegades un grau molt elevat, d'involucració emocional per part d'un científic en la seva obra. Si un home ha passat tota la seva vida desenvolupant i erigint una determinada teoria, no li agradarà pas massa que sorgeixi una nova evidència que destrueixi aquella teoria. Entre els científics hi ha un acudit que diu que si hom té dos o tres resultats que semblen provar allò que hom vol provar, que cal deixar de fer més experiments, ¡no fos que el següent resultat no concordi! Jo mateix em vaig trobar amb un d'aquests casos. Estàvem investigant la resistència mecànica d'uns enllaços adhesius i estàvem fent servir una anàlisi teòrica per avaluar aquests resultats. En els casos en què fèiem servir uns certs substrats per a fer l'enllaç, tot concordava de meravella amb la teoria, i ens ajudava a comprendre la natura de les forces interatòmiques que operaven a la interfície enllaçada. El problema aquí és que quan hom passa a fer servir altres substrats la teoria deixa de funcionar, i ha d'ésser molt modificada per poder incloure els «nous» resultats. La temptació és la de deturar el propi pensament en el punt en què la cosa funciona, i ignorar o excloure els fets desagradables que succeeixen, de vegades amb posterioritat, i que mostren que la teoria no era tan bona com semblava al començament. Es dóna aquell conservadorisme, aquell subjectivisme, que ens fa voler a tots defensar la nostra comprensió teòrica de la natura contra qualsevol nou fet que sorgeixi.
Naturalment, aquest no és el concepte que hom té popularment de la ciència. La ciència és, en la ment popular, una cosa tant objectiva, que hom pensa que cada fragment d'evidència és pres purament pels seus propis mèrits. Però en realitat no és així. Els científics tendeixen a seleccionar l'evidència que avala les seves idees preconcebudes. En això, es comporten com els éssers humans normals que realment són!
|
Assaig de teories sobre l'adhesió, al laboratori de l'autor. Aquesta seqüència, fotografiada a 5.000 fotogrames per segon, mostra la fallida d'una unió adhesiva entre una resina epoxy i un substrat metàl·lic. S'aplica pressió per via d'un forat central i la regió desenganxada és visible com la regió clara creixent que envolta el forat central. |
¿Com s'apliquen aquestes coses a la Teoria de
l'Evolució? Aquí podem observar amb prou facilitat
molts dels abusos tractats a la secció anterior. No puc
aquí tractar detingudament d'aquestes coses, perquè en
realitat aquest és el punt de partida d'un debat totalment
nou! Solament vull observar les maneres en què s'han
manifestat i es manifesten alguns d'aquests abusos a la Teoria de
l'Evolució.
En primer lloc, naturalment, la Teoria de l'Evolució és molt generalment considerada com un fet, com descrivint esdeveniments que realment van succeir. Els comentaristes i els mitjans de comunicació presenten l'evolució d'aquesta forma, i moltes vegades de manera gratuïta. Si algú està descrivint un cert tipus d'au a un programa de natura en alguna emissora de ràdio o televisió, generalment dirà que en el curs de l'evolució l'au «desenvolupà» aquesta classe de bec, o peu, o ala —mentre que hom pot saber molt bé, especialment si és biòleg, que ningú no ha estudiat mai l'«evolució» d'aquella au en particular. I pot ser que mai no s'hagi fet cap investigació en absolut en aquest sentit. Senzillament, hom dóna per suposat que si una au té una ala o un peu o u bec de qualsevol classe que sigui, que l'ha d'haver aconseguit mitjançant un procés d'evolució. ¡No s'hagués pas pogut arribar d'una altra manera a aquest resultat concret! Així, hom considera l'evolució com un fet, fins i tot en casos que mai han estat estudiats. Ara bé, els fets en què hom basa l'evolucionisme no porten pas a res semblant a la Teoria de l'Evolució. Els fets són esparsos; freqüentment són discutibles i molt incerts. Fins i tot quan els fets són clars, ben exposats i fàcilment constatables, freqüentment portarien a un observador imparcial a conclusions oposades a la Teoria de l'Evolució.
Vull il·lustrar això citant un francès, el Professor Vialleton. Va escriure en una època tant llunyana com l'any 1924, però res no ha succeït per a canviar la validesa del que diu: «Així», escriu ell, «quan hom considera l'evolució a la llum de l'evidència real, el que hi ha és a la vegada grans dubtes, i també una exageració del seu valor, resultant en la idea tant antropomòrfica que tot ha començat de manera molt humil, i que posteriorment s'ha desenvolupat a formes molt complexes i elevades. Difícilment hom veu a través de les eres geològiques una multiplicació lenta i gradual de tipus d'organització. Hom no troba al principi un ésser unicel·lular, després colònies senzilles de cèl·lules, després celenterats, etc. Ben al contrari, Louis Agassiz va observar ja fa molt temps, el 1859, que en els fòssils primerament coneguts hom troba, de costat, representants de tots els grans grups excepte els vertebrats. Això sembla demostrar que des del seu origen el món dels vivents ha estat compost per diversos tipus, perfectament distints entre si, que tenen dividides entre ells les diverses funcions de la vida. L'Evolució no ha començat en base de formes veritablement més senzilles a fi de passar després a formes més complicades. Els tipus d'organització que hom troba (per exemple, al registre fòssil) sempre han exhibit inicialment el seu caràcter essencial, des del mateix començament. Per això, l'evolució genuïna, en anar ascendint per la columna geològica des dels primers fins als últims representants de qualsevol tipus d'organització, és ben trivial en conjunt, i a penes si permet creure en el poder global de portar a terme una transformació biològica.»
|
Pingüins. Les aus no voladores són
freqüentment citades com a exemples d'evolució
perquè són «diferents», i no pas
perquè hi hagi cap evidència
d'evolució.
|
Hom podria multiplicar aquesta classe de citacions. Com es pot veure, els fets no assenyalen a una evolució. Els fets del registre fòssil, de fet, assenyalen quelcom diferent de o contrari a l'evolució, però, com que l'evolució és considerada com un fet, aquestes qüestions no són tractades mai. Així, crec que l'Evolucionisme és culpable d'aquest error de dogmatisme, és a dir, de l'abús d'identificar la teoria amb els fets, mentre que els fets sovint divergeixen de la teoria.
En segon terme, a l'Evolucionisme hom troba l'error de
l'extrapolació, i aquest error apareix de dues maneres. Primer
de tot, els processos observables de mutació i selecció
natural, que hom pot observar al laboratori —processos que hom pot
realment portar a terme i amb els quals no hi ha problemes ni
dificultats reals— han estat forçats temps enrera per «explicar» canvis d'una mena que mai han estat
observats al laboratori — canvis d'una magnitud que mai no han estat
observats al laboratori — canvis d'una magnitud que hom no pot
concebre en termes de res que mai s'hagi observat en un laboratori.
Recordo una vegada, fa alguns anys, que vaig consultar una
edició determinada de l'Encyclopædia Britannica i que
vaig llegir l'article sobre Evolució. Crec que era d'Haldane,
encara que només estava firmat amb inicials al final. En el
curs d'aquest article molt pro-evolucionista hi havia una
declaració molt significativa. Era l'admissió que si
s'havia donat l'evolució de les espècies tal i com ho
contempla la teoria, llavors las mutacions que van succeir en el
passat van haver d'ésser de classe diferent i d'una magnitud
mai observada al laboratori. Mai no he tornat a veure aquesta cita a
cap edició posterior de l'Enciclopædia Britannica.
Potser era una admissió massa grossa. La Teoria de
l'Evolució demana l'extrapolació de coses observables,
com els diversos canvis que hom pot provocar en la mosca de la
fruita, amb la qual s'ha fet una immensa quantitat de treball, a
reialmes i esdeveniments remots, tant en temps com en escala, de
l'àrea en què les idees han estat validades. Milers i
milers, fins i tot milions, de generacions de mosca de la fruita han
estat criades i sotmeses a l'acció de raigs X i de tota mena
de medis per produir una elevat ritme de mutacions, però hom
no ha observat res que pogués explicar de cap manera ni tan
sols els passos més divulgats en la suposada evolució
de les espècies. No s'han induït pas canvis que poguessin
explicar, per analogia, exemples «clàssics» de
pretesa evolució tals com el del creixement del coll llarg de
la girafa, o de l'evolució de la ploma de l'au des d'una
escama de rèptil.
|
Espermatozoides d'una papallona, augmentats 40.000 vegades. L'esperma i els ous d'una espècie de reproducció sexual porten la informació genètica necessària per crear descendència de la mateixa classe. A pesar de grans esforços, no s'han pogut produir mutacions, en milers de generacions de fauna de laboratori, que suggereixin ni remotament l'evolució d'una espècie a una altra. |
El tercer abús que s'ha de veure en la Teoria de
l'Evolució és el de l'exageració. La Teoria de
l'Evolució hauria d'ésser realment anomenada
l'Hipòtesi de l'Evolució, perquè així es
descriuria amb més precisió l'etapa de desenvolupament
de les idees que conté. Aquí cal ésser
comprensiu. ¡Són tantes les coses que hom no pot posar a
prova en un laboratori! És impossible de fer avançar
aquesta teoria seguint els passos del temps i fent experiments per a
evolucionar un altre cavall o una altra au. Senzillament, no tenim a
la nostra disposició tot el marge de temps al que apel·la
la Teoria, i ens trobem amb la dificultat especial de la singularitat
dels esdeveniments del passat. Però amb independència
de la comprensió que puguem tenir davant de les dificultats
d'establir una hipòtesi, hem de fer front a la realitat de que
la Teoria de l'Evolució no ha crescut pas, i que no hi ha pas
la probabilitat que creixi, més enllà de la forma
infantil hipotètica. Considerar-la com quasi una llei de la
natura, com un fet establert, en lloc de la hipòtesi que
és, és cedir a l'error de l'exageració. El
biòleg Dobzhansky, un home que creia en l'evolució, va
escriure a la revista Science el 1958: «L'ocurrència de l'evolució de la vida a la
història de la terra està tan ben establerta com ho
puguin estar els esdeveniments no observats per testimonis
humans.» Aquesta és la primera i més important
admissió, que l'home mai no pot posar a prova aquesta teoria
perquè les seves obres no poden ser mai observades per
éssers humans. I Dobzhansky continua dient: «Els
problemes més peremptoris de la biologia evolucionista sembla
que pertanyen a dos grups, els que tracten dels mecanismes de
l'evolució, i els que tracten de la singularitat
biològica de l'home.» Interpretat lliurement,
això de cert significa: «Crec que l'evolució va
tenir lloc, però no sé com.»
N'hi ha d'altres, d'abusos. Es dóna l'ús de l'Evolució per a fins polítics. No vull desenvolupar aquesta idea aquí, però només cal recordar l'ús que els Nazis van fer del concepte evolucionista per justificar el seu assassinat en massa dels jueus, per veure que si aquestes teories cauen en segons quines mans, poden ésser utilitzades d'una manera desesperadament dolenta. L'ateisme comunista és un altre credo que apel·la a les idees evolucionistes per justificar les seves activitats polítiques.
Finalment, hi ha l'error del subjectivisme. És la tendència a rebutjar fets que no concorden amb la teoria, en lloc d'acceptar els fets i ajustar la teoria. ¡És com si un sastre trobés que el vestit que havia fet no s'ajustava al cos del client, i volgués alterar l'home en lloc del vestit! Hom no pot fer violència als fets per ajustar-los a la seva teoria. Això és un abús de la teoria, però es fa freqüentment en l'ensenyança evolucionista! Si els fets no concorden ni s'ajusten amb el que creu l'evolucionista, aleshores freqüentment cancel·larà, negarà, deixarà de banda o d'alguna altra manera soscavarà aquests fets. Per exemple, el registre fòssil està ple de troballes anomenades «anòmales» que o bé són deixades de banda, o bé són racionalitzades mitjançant hipòtesis extravagants i improbables.
|
Diatomees fòssils vistes amb el microscopi
electrònic d'exploració (augmentat 20.000
vegades). «En els primers fòssils coneguts,
hom troba, costat per costat, representants de tots els
grans grups excepte els vertebrats.» (Vegeu el cos
del text.) |
En aquesta revisió de la teoria científica he tractat de mostrar com la comprensió de la seva veritable natura i dels seus usos legítims ens pot protegir en contra del seu mal ús. La teoria, per damunt de tot, és una interpretació del món de la nostra experiència. Representa un intent generalment honest de racionalitzar la variadíssima i enorme quantitat d'informació reunida cada moment, cada dia, pels nostres diversos sentits. Cosa inevitable, les nostres racionalitzacions són també simplificacions: models de la realitat i no veritat última. El cert és que una de les principals funcions de la teoria és precisament simplificar i donar ordre a la multitud de les nostres experiències a fi de poder viure en equilibri mental amb el món que ens envolta.
No obstant això, com que la teoria és el nostre intent d'imposar una racionalitat sobre aquest increïble univers, no està menys subjecta a l'error que els processos mentals que l'originen. La teoria científica participa dels mateixos poders i de les mateixes limitacions que els homes que la fan! De manera particular cal dir que no està lliure de les seves pròpies formes de prejudicis. Feta servir d'una manera apropiada, pot ser una poderosa serventa de l'home en la seva exploració i gaudiment de l'univers. Si es fa servir malament, solament pot ser l'enemiga de la veritat, tant de la científica com de la religiosa. La saviesa bàsica que hom ha d'exercir sempre que es fa servir la teoria científica és comprendre la seva natura i les seves limitacions.
© Copyright E. H. Andrews 1977
© Copyright de la traducció SEDIN *
línea sobre línea * 1995
|
De la Nada a la Naturaleza. Dr. E. H. Andrews. Una excel·lent introducció i guia general al debat Creació/Evolució, en la que es presenten les diverses qüestions que pertanyen al debat, des de la mateixa base química de la vida material fins la vida per si mateixa, i des del registre fòssil fins a la història de la terra. A més, inclou una valuosa consideració de la mateixa arrel del problema: la qüestió de la natura del mètode científic i de la seva relació amb la qüestió dels orígens. 143 pàgs. Ed. Peregrino, Alcázar de San Juan (Ciudad Real), 1988. ISBN 84-86589-07-X Pot demanar-lo a la seva llibreria habitual, Tamber pot fer la seva comanda a: EUROLIBROS
Apartado 19 13350 MORAL DE CALATRAVA (Ciudad Real) ESPAÑA Tel./FAX: +34 26 33 80 02
|
El Professor E. H. ANDREWS, B.Sc., Ph.D., D.Sc., F.Inst.P., F.I.M., C.Eng., és Professor de Materials a la Universitat de Londres i fundador del Departament de Materials al Queen Mary College.
Es graduà en física teòrica el 1953 a l'University College, Londres, i féu la seva tesi doctoral sobre la mecànica de les fractures.
Rebé el grau de Doctor en Ciències pels seus treballs publicats a la física dels grans polímers, i és una autoritat internacional en la ciència de les grans molècules, amb més de vuitanta articles i llibres científics publicats.
Nom original del fitxer: 03 Ciència i evolució.rtf - preparat el dimarts, 7 octubre 1997, 10:51
© SEDIN 1997
Índex de
butlletins
Índex
de línea
sobre línea
Pàgina
principal
Índex
general català
Llibres recomanats
orígens
vida
cristiana
bibliografia
general
Coordinadora
Creacionista
Museu de
Màquines Moleculars
Temes d'actualitat
Documents en
PDF
(classificats per temes)
||| General English Index ||| Coordinadora Creacionista ||| Museo de Máquinas Moleculares ||| ||| Libros recomendados ||| orígenes ||| vida cristiana ||| bibliografía general ||| ||| Temas de actualidad ||| Documentos en PDF (clasificados por temas) ||| |