Santiago
Escuain
Religions
orientals i cristianisme
Ressenya de la conferència de
Rabindranath R. Maharaj a la Casa de la Cultura de
Girona, c/. Hospital 6, el 12 de novembre de 1996 a
les 19 hores
RABINDRANATH
R. MAHARAJ fou el conferenciant que el proppassat
dimarts 12 de novembre pel vespre va donar la
conferència amb el títol de
l'encapçalament a la Universitat de Girona, a la
Casa de Cultura, en un acte patrocinat pels Grups
Bíblics Universitaris (GBU). La
conferència va ser traduïda al català
per Santiago Escuain, que va fer també
d'intèrpret per l'animat col·loqui que
tingué lloc acte seguit.
Rabindranath
Maharaj és descendent d'una llarga línia
de sacerdots bramans i va rebre instrucció com a
iogui. El seu avi havia estat gran sacerdot a la ciutat
santa de Benarés, a l'Índia, i el seu pare
un iogui i guru adorat pels seus seguidors. Rabindranath
va seguir llurs passos, i ja de petit meditava moltes
hores cada dia, sovint experimentant fenòmens
psíquics. Mort el seu pare, d'adolescent va
complir la predicció de pundits i
astròlegs que seria un gran guru hindú.
Tenia un gran nombre de seguidors que l'adoraven com un
avatar i li portaven ofrenes.
En la seva
instrucció, va assolir un profund coneixement
dels Vedes, les escriptures hindús. Per
això està extraordinàriament
qualificat per a exposar aquests temes. Ha donat classes
i conferències a universitats per tot el
món.
Hinduïsme,
Nova Era
En la seva conferència va fer una anàlisi
del contingut i conseqüències de les
creences de l'hinduïsme en particular i del gran
moviment de la Nova Era com a gran
«paraigües» sota el que hi caben tota
mena de moviments místics i esotèrics en
general. La Nova Era és un gran ventall de
misticisme oriental amb vestit occidental. El
conferenciat es va referir a l'actual actitud
generalitzada que considera que «totes les
religions porten a la mateixa fi i parlen del mateix
Déu» i va mostrar les diferències
radicals i de fons entre l'hinduïsme i la Nova Era
per una banda, i el cristianisme apostòlic per
l'altra.
L'hinduïsme
i Déu
En l'hinduïsme, quan hom parla de Déu, el
concepte és que Déu és el TOT. Tot
es Déu, i no hi ha res que no sigui Déu.
La única realitat és l'Absolut, Brahman,
i l'aparent existència de tot l'univers de ment i
cos tal com l'home l'experimenta és sols maya,
il·lusió. Així, tota l'actual roda
de
l'existència és una
il·lusió, la
pròpia individualitat és un mal, i el karma
és una implacable llei de causa i efecte. Per
poder arribar a l'alliberament cal arribar primer a la
consciència de que el Jo individual no és
diferent del Jo Absolut de Brahman, i que hom
forma part d'una totalitat de la que no es diferencia en
res.
El Ioga -
la salvació en l'hinduïsme
Aquesta es la fi del Ioga, que no és en absolut
un exercici per arribar a la bona forma física,
sinó la part central de l'hinduïsme per
arribar a la salvació, el que vol dir la
unió amb Brahman mitjançant
l'autorrealització, la unió amb Brahman,
el Jo impersonal transcendent etern, i d'aquesta manera
la sortida de la roda fútil de
l'existència, amb les seves múltiples
reencarnacions temudes i avorrides degudes al karma.
El Ioga -
el camí a la salvació en
l'hinduïsme
El ioga comporta la meditació en el seu
sentit oriental d'introspecció, d'alliberament de
la ment de tot pensament voluntari o racional, portant a
la contemplació de l'interior de l'ésser i
de la passivitat, per aconseguir l'entrada en la
consciència de la unitat amb Brahman.
Comporta també en últim terme desconnectar
amb tots els lligams externs d'aquest món, que no
és res més que maya,
l'aparença externa tal com l'home la veu.
El karma
El karma exigeix la reencarnació degut a
que si hom mata una formiga, en la seva següent
reencarnació ha de tornar com a formiga amb
la consciència de que és formiga,
per a morir com ha matat. Si hom mata un escarabat, a la
següent vida ha de tornar com escarabat.
Això porta a dues conseqüències
pràctiques en l'hinduïsme: (1)
l'esclavització dels homes a tota una
sèrie de plagues que no gosen combatre,
perquè (a) poden estar matant un difunt parent o
amic; (b) temor a les conseqüències del karma,
que inutilitzaria totes les passes fetes en el ioga
vers la sortida final de la roda de la
reencarnació. (2) La manca total de
compassió a la societat hindú com a tal.
Conseqüències
personals i socials
El conferenciant va exposar que conforme a les
escriptures hindús, el Gita i els Vedes,
és dolent procurar el bé dels
pàries o dels infortunats. El que pateixen
és conseqüència del karma, i
se'ls ha de deixar que ho pateixin per així a la
següent vida arribar a una millor
reencarnació. Això porta a la passivitat
social, l'estancament, la pobresa, les epidèmies
i la fam. Els sacerdots hindús, davant l'arribada
de missioners occidentals cristians el segle passat i
durant tot aquest segle, han intentat de fer-los veure
que des d'una perspectiva hindú no estaven pas
fent bé als pobres en ajudar-los. Tota
l'acció sanitària i benèfica a la
Índia ha tingut el seu origen de fora de la
Índia, i ha estat resistida per els bramans, la
casta superior, privilegiada i rica, considerant-la un
mal intrínsec que es feia a aquells que
necessitaven pagar el seu karma de vides
anteriors en aquesta vida.
La
reacció budista
De fet, Gautama Buda, un príncep indi, cap el
segle V a.C., va reaccionar contra l'hinduïsme i la
seva implacabilitat, i va formular el seu propi sistema.
Cal afegir que les diverses formes de budisme que avui
es professa i el culte al Buda deïficat són
contraris a allò que ell va ensenyar, que negava
la deïficació de cap home, ell
inclòs.
La mort
d'un guru: Una nova vida en Jesucrist
El conferenciant va parlar de l'alliberament que va ser
per ell comprendre el missatge de Jesucrist tal com
és donat al Nou Testament. Això el va
portar, després d'un llarg procés, a
abandonar l'hinduïsme com a desenvolupament
humà, davant el testimoniatge diví de
Jesucrist.
Hinduïsme
i cristianisme - contradiccions fonamentals
L'hinduïsme diu que no hi ha distinció entre
el Creador i la Creació, i que la creació
és un malson del Creador, i afirma que la
salvació és tornar a la consciència
de que hom és realment Déu. En contrast a
això, segons la revelació bíblica,
el Creador i la Creació són coses ben
diferents. El Creador és etern, autoexistent,
Personal i distint de les seves criatures humanes, que
tenen personalitat i volició distintes i
pròpies, i que poden tenir una relació
d'amor amb el Creador, lliurement i per tant
genuïnament viscuda, amb la joia de la
consciència i amb la consciència de la
joia. Segons el cristianisme bíblic, la
salvació es fa necessària degut a
l'alienació de l'home de Déu, doncs
l'home, fent mal ús de la seva llibertat, va
donar l'esquena a Déu i va anar pels seus propis
camins, tancant-se a Déu.
El pecat
front al karma - la salvació en el
cristianisme
En contrast al karma i la seva roda de
reencarnacions de l'hinduïsme, Jesucrist mostra que
hi ha el pecat, l'enemistat contra Déu i contra
el proïsme, amb totes les conseqüències
personals i socials que això comporta:
egoïsme, odis, lluites, homicidis, avarícia,
impuresa. I la conseqüència és,
segons les escriptures bíbliques, que
«així com el destí dels homes
és morir una sola vegada i després ser
jutjats, també així el Crist,
després d'haver-se ofert una sola vegada per a
carregar amb els pecats de tothom, serà vist per
segona vegada, no ja per raó del pecat,
sinó per a la salvació definitiva
d'aquells qui l'esperen» (Als Hebreus 9, 27).
Així, Déu es va encarnar una sola vegada,
fent-se membre de la raça humana, en la persona
del fill. Per aquesta encarnació veritable, com a
veritable home però essent Déu a la
vegada, el fill, enviat per iniciativa del pare per amor
als homes i com a provisió divina, va pagar les
culpes dels homes, a la raça dels quals va venir
a pertànyer, però essent ell sense culpa
ni pecat.
Resurrecció
front a Reencarnació
Jesucrist com a Salvador va poder donar
satisfacció a la Justícia divina pagant
els pecats dels homes, per a que tot el qui accepti el
do de Déu, creient en Jesucrist, pugui rebre
gratuïtament la vida eterna; una vida eterna que
hom rep ara per la fe, i que es manifestarà
plenament en el creient en una resurrecció per a
l'eternitat, amb una relació interpersonal
amb Déu i uns amb altres.
La fe en
Jesucrist - el camí cristià a la
salvació
El conferenciant va exposar que segons allò
predit pels profetes de l'Antic Testament i proclamat
com a complert pels apòstols del Nou, queda
oberta la via, mitjançant la fe en la paraula de
Déu i en Jesucrist i la seva obra. No cal fer
res, només acceptar el do de l'amor de
Déu, perquè Jesucrist ho ha fet tot per
nosaltres. ¿On queden les obres? Segons el Nou
Testament, tenen certament el seu lloc. No són el
camí de la salvació, sinó el
camí d'aquell que ha obtingut la salvació,
perquè la salvació és «no per
obres», però «per a bones
obres». Les obres no en són la causa,
sinó la conseqüència d'una
salvació rebuda i viscuda (Apòstol Pau als
Efesis, 2, 8-10).
Conclusió
de la conferència
Així, el conferenciant va deixar palès que
no totes les religions ensenyen el mateix objectiu, que
no totes les religions parlen del mateix Déu, i
que el contingut fonamental de l'hinduïsme i de la
Nova Era en general i de l'esoterisme són
radicalment diferents del missatge d'un Déu
personal que crida als homes a Ell amb desig, en lloc de
la terrible dificultat del sistema hindú d'una
deïtat impersonal a la que cal arribar a
través d'una vida de rituals i cerimònies
externes i d'experiències místiques de
caire ocultista. En les Escriptures cristianes, el
Déu manifestat en Jesucrist com a Déu just
i de perdó, d'amor i compassió, diu en
contrast:
«Mira, sóc a la porta i truco. Si
algú escolta la meva veu i obre la porta,
entraré a casa seva i menjaré amb ell,
i ell amb mi.» (Apocalipsi 3, 20.)
El missatge
del cristianisme, en contrast al de l'hinduïsme,
és el d'un Déu personal i
sol·lícit. El conferenciant va exposar que
és el Déu i Pare del nostre Senyor
Jesucrist qui va donar el Fill per amor a nosaltres, a
morir pels nostres pecats i cridar-nos a la
salvació per la fe en Ell. I és el Senyor
Jesucrist mateix qui amb amor i insistència ens
convida a que li obrim la porta. Ell està
disposat, a entrar i donar-nos la seva comunió,
si tan sols nosaltres volem.
A
aquesta presentació va seguir un animat
col·loqui per part dels assistents, fins que ja
molt tard va caldre sortir, ben passada l'hora
prevista, a petició del encarregat del local, a
qui agraïm des d'aquí la seva
paciència i espera.
Adalt un nivell
Torna a l'índex
general
Torna a la pàgina
principal
© Santiago Escuain 1996
© SEDIN 1997 pel
format electrònic
Ens pot escriure per
correu a:
SEDIN
Apartat 2002
08200 SABADELL
(Barcelona) |
Índex:
Índex
de butlletins
Índex de línea
sobre línea
Pàgina principal
Índex general
català
Llibres recomanats
orígens
vida cristiana
bibliografia
general
Coordinadora Creacionista
Museu de
Màquines Moleculars
Temes d'actualitat
Documents en PDF
(classificats per temes)
|