La misteriosa matèria de la ment

ARTHUR C. CUSTANCE, M.A., Ph.D.

Membre de l'Afiliació Científica Americana
Membre de l'Associació Americana d'Antropologia
Membre del Reial Institut d'Antropologia


amb una resposta de
Lee Edward Travis


 

1980

 
Traducció de l'anglès: Santiago Escuain

Pórtico

Índex


Capítol 1

 

El problema Ment / Cervell

 

Taca de
                        tinta 

 

Estudi del problema de la distinció entre la ment i el cervell

i els conceptes històrics de la relació entre ambdós.

 


 

F

a uns quaranta anys estava jo baixant pel carrer Yonge de Toronto i em vaig trobar inesperadament amb un vell amic que s'havia acabat de retirar-se després de practicar la medicina a Ontàrio, i després a la Xina, durant molts anys. Estava clarament agitat. Vam anar a prendre'ns un cafè, i em va explicar que havia viscut una experiència tan commovedora que havia necessitat un cap de setmana al camp per refer-se.

Havia crescut en el medi rural d'Ontàrio, el membre més jove d'una família pagesa molt gran i molt unida. Ara s'havia retirat a la seva terra natal i estava senzillament passejant pel carrer Yonge, gaudint de les velles escenes i dels sons familiars quan, de sobte i de manera totalment inesperada, es va creuar amb una dona que portava un perfum d'una classe molt especial. Aquest aroma, encara que va arribar al seu olfacte només un instant, el va fer recordar un esdeveniment de feia seixanta anys, en la seva primera adolescència, i que havia tingut oblidat des de feia moltíssim temps.

Es va veure dempeus en un replà a mig camí a les escales de cargol a la vella casa de pagès. Era gairebé hora de sopar. Els seus germans i germanes estaven preparant la taula amb molt soroll de coberts i plats, amb rialles i passos precipitats. Des de la cuina podia sentir la seva mare que preparava el menjar, i li va venir amb una claredat increïble el soroll de la llenya que introduïen dins la vella cuina, i del posar i moure de les olles i cassoles. I es moria de ganes d'anar a formar part de tota aquella diversió, però l'havien manat que es quedés en aquell replà amb la cara a la finestra com a càstig per alguna malifeta que ara ja no recordava. La finestra estava totalment coberta de gebre, i en la seva memòria només quedaven els sons i les olors, perquè no podia veure res de l'exterior.

Aquest petit desencadenant va desencadenar en aquesta ment el que va resultar en un record aclaparadorament emocional. Transportat tan de sobte al nostàlgic passat, va haver de retirar-se al camp alguns dies per refer-se.

Considerem les implicacions d'aquesta experiència. El perfum, per efímer que fos com a estímul físic, havia d'alguna manera activat la seva memòria, connectant en el seu cervell, per així dir-ho, com una pantalla de televisió que li havia semblat estar contemplant amb la seva ment, captivat per la vivacitat de la vella escena familiar, que se li va aparèixer de manera tan detallada. Ell no era la pantalla, sinó l'espectador. I semblava més aviat ser-ne l'operador, capaç de tornar a passar la pel·lícula i fins i tot de fer-la passar a càmera lenta i recuperar detalls que s'havia perdut en la seva primera visualització.

És com si alguna mena de ment autoconscient estigués usant i manipulant un sistema d'emmagatzematge de memòria que havia preservat, per al seu ús posterior sota demanda, un registre extraordinàriament vívid i complet d'una sèrie complexa d'esdeveniments que havien succeït feia més de mig segle abans de tornar a ser «portat a la ment».

Quan ens vam trobar, ell estava tractant de trobar aquella dona –o, més concretament, el perfum–, amb l'esperança de poder experimentar alguna cosa més i veure què més es podria recuperar mitjançant el mateix mecanisme desencadenant per reactivar la seva capacitat de record.

Fins fa poc, una experiència d'aquesta mena hauria estat descartada en els cercles científics com una simple anècdota. Els rígids controls exigits per a la prova científica, així com l'actual clima d'opinió sobre la relació entre ment i cervell, no haurien permès donar cap pes a aquestes proves de dualisme. S'ha arribat a considerar que l'home és essencialment una màquina electroquímica. Des d'aquesta mena de perspectiva, la ment autoconscient no és un espectador de la pantalla del cervell en el sentit que s'implica en aquest relat, sinó que la ment és considerada merament com una extensió del mecanisme del cervell i totalment dependent del mateix. Aquest punt de vista és, per definició, monista: El cervell actuaria sobre la ment, que seria una simple extensió del mateix, però la ment no tindria capacitat d'actuar sobre el cervell. El dualista, en canvi, adopta la postura que la interacció és possible en els dos sentits, amb la ment actuant sobre el cervell, i el cervell en certes formes limitant i canalitzant, i per això actuant sobre la ment.

En aquest cas, es podria raonar que la ment era veritablement un agent independent actiu, explorant el programa que apareixia en pantalla i que estava emmagatzemat en el cervell. A més, l'individu mateix experimentava un intens desig d'estendre l'extracció de la memòria i fins i tot d'omplir els detalls. Estava passant «la cinta» una i altra vegada, amb afegitons nous i de vegades amb correccions cada vegada que es tornava a passar. L'aroma del perfum ja no era necessari ara per disparar al record. La voluntat o la ment autoconscient havia assumit el control. Com avaluarem la relació ment / cervell en una situació així?

 

Una voluntat pròpia

 

El 1961 Wilder Penfield va comunicar una espectacular demostració de la realitat de la ment activa o de la voluntat en operació. Va observar la ment actuant amb independència del cervell sota condicions experimentals controlades i reproduïbles a voluntat. La seva matèria experimental era un pacient epilèptic al qui s'havia exposat el cervell per mitjans quirúrgics a l'àrea temporal d'un hemisferi. L'«activador» era l'estimulació de l'escorça cerebral amb un sol elèctrode amb un corrent de 2 volts i 60 Hz.

En un article ara cèlebre, Penfield escrivia:

 

Quan el neurocirurgià aplica un elèctrode a l'àrea motora de l'escorça cerebral del pacient i fa que es mogui la mà oposada, i quan després li pregunta al pacient per què ha mogut la mà, la resposta és: «No ho he fet jo. Vostè m'ho ha fet fer». ... Es pot dir que el pacient pensa sobre ell mateix com posseint una existència separada del seu cos.

En una ocasió, quan vaig advertir un pacient de la meva intenció d'estimular l'àrea motora de l'escorça, i el vaig animar a impedir que se li mogués la mà quan li apliqués l'elèctrode, la va agafar amb l'altra mà i es va esforçar per mantenir-la immòbil. Així es va fer que una mà, sota el control de l'hemisferi dret impulsat per un elèctrode, i l'altra mà, que ell controlava mitjançant l'hemisferi esquerre, lluitessin la una contra l'altra. Darrere de la «acció cerebral» d'un hemisferi estava la ment del pacient. Darrere l'acció de l'altre hemisferi estava l'elèctrode.

 

I després concloïa:[1]

 

Com es pot veure, hi ha molts mecanismes demostrables (en el cervell). Funcionen de forma automàtica per als propòsits de la ment quan se'ls invoca. ... Però, quina és l'agència que recorre a aquests mecanismes, escollint un en lloc d'un altre? Es tracta d'un altre mecanisme, o hi ha en la ment un quelcom d'essència diferent? Dir que aquestes dues coses són una i la mateixa no significa que sigui així. Però sí que bloqueja l'avanç de les investigacions.

 

Està clar que el pacient epilèptic de Penfield tenia no només un cervell susceptible d'una manipulació mecanicista, sinó també «una voluntat pròpia» per la qual es podia enviar a l'àrea contralateral* que operés de manera diferent.

Aquí ens veiem temptats a recórrer a un model dualista, a tenir en compte no merament un cervell físic, sinó alguna mena de realitat independent i possiblement no física que interacciona amb el cervell, i possiblement en el cervell, però que no és d'ell. Però, com podem explicar la «ment» si no es va originar en el món físic?

Quina és exactament la relació entre ment i cervell? ¿Es tracta merament d'una associació d'interacció? Van evolucionar la ment i el cervell de manera independent, i després van discórrer per un curs paral·lel de desenvolupament? En aquest cas podrien donar una aparença enganyosa d'estar relacionats causalment quan la relació causal estaria realment absent. Aquest punt de vista es designaria com paral·lelisme. No és estrictament una explicació dels fets, sinó que té més la naturalesa d'una descripció del que pogués estar succeint.

O tenia raó Berkeley quan va dir que el cervell no existeix en realitat, que l'única realitat és la ment, i que el concepte de cervell –en veritat de tot el món físic– és una creació del pensament, un producte de la ment, sense posseir cap realitat pròpia, com tampoc la té un somni? Un dels grans clàssics del taoisme, el llibre conegut com Zhuangzi o Chuang Tzu (300 a.C. aproximadament), s'atribueix a un savi de la dinastia Zhou, anomenat Chuang Tzu (Mestre Chuang, o Zhuang). Sembla que estava evocant un record en escriure, referint-se a ell mateix en tercera persona:

 

Fa molt de temps, Chuan Tzu va somiar que era una papallona. Se sentia alegre com una papallona –ben complaguda amb ella mateixa, complerts els seus objectius. Res no sabia de Tzu. Però aviat va despertar i va trobar que era Tzu. I no sabia si essent Tzu havia somiat que era una papallona, o si essent papallona somiava que era Tzu.

 

Aquesta manera d'abordar la realitat sempre involucra ambigüitat. Potser tots despertarem un dia i ens trobarem amb una classe totalment diferent de realitat. Això és idealisme, un punt de vista no massa satisfactori –encara que per descomptat és fascinant.

O tindran raó els conductistes quan diuen que només hi ha el cervell, i que la ment n'és merament un epifenomen, com el corrent elèctric produït pel generador? En aquest cas, la ment no tindria existència independent, i la qüestió de l'origen de la ment queda totalment subordinada a la qüestió de l'origen i de la naturalesa del teixit del cervell. Això és el que hom designa com conductisme.

El conductisme va aconseguir acceptació just al principi del segle 20 com l'única possible opció perquè se sostenia que el coneixement científic (objectiu) era l'únic veritable coneixement que té l'home. El coneixement científic sempre depèn de magnituds: és quantificable d'una o altra manera. I qui pot quantificar la ment?

 

Paul Weiss va dir:[3]

 

Potser el nostre concepte del nostre sistema nerviós sigui igualment inadequat i insuficient, perquè en tant que es recorri només a l'ús d'instruments elèctrics, només s'obtenen respostes elèctriques; si s'usen detectors químics, s'obtenen respostes químiques; i si es determinen valors numèrics i geomètrics, s'obtenen respostes numèriques i geomètriques. De manera que potser no hem trobat encara el tipus concret d'instruments que ens reveli la següent incògnita.

 

És obvi que ni tan sols intentarem inventar aquesta classe particular d'instrument d'investigació mentre acceptem la perspectiva monista que la ment és realment només l'efecte de l'operació del cervell. I per descomptat seguim lligats a les antigues tradicions del mecanicisme. No fa molt de temps que es citava aquesta observació de Lord Adrian: «El propòsit últim de la investigació del cervell ha de ser el de portar la conducta dins el marc de les ciències físiques».[4]

Aquest era el punt de vista (i l'objectiu últim) de Claude Bernard, el pare de la moderna fisiologia. Afirmava ell que la causa de tot fenomen és la matèria, i que el determinisme és «el fonament de tot progrés i crítica en ciència».[5] Thomas Huxley va reflectir aquesta posició quan va observar que «Els pensaments són l'expressió de canvis moleculars en aquella matèria de la vida que és la font dels nostres altres fenòmens vitals».[6] I de nou: «La ment és una funció de la matèria, quan la matèria ha assolit un cert grau d'organització».[7] I una altra vegada més: «El pensament és tant funció de la matèria com ho és el moviment».[8]

Aquest reduccionisme atrau les mentalitats que cerquen la imatge més simple i estrictament més quantitativa de la realitat. Arthur O. Lovejoy, en la seva obra La gran cadena de l'ésser,[9] examina la història de la fascinant recerca de connexions a través de l'ordre natural pel qual totes les coses estan relacionades per derivació, una relació que explica la suposada progressió lineal d'allò més simple a allò més complex. Com «la natura avorreix el buit», així l'home avorreix les discontinuïtats. Idealment, no hauria d'haver buits, ningunes baules perdudes –en resum, cap novetat en un sentit estricte. Un simple principi genera de manera determinista totes les realitats ramificades, i cada component en el sistema evolutiu ha de ser susceptible d'explicació en termes de la resta, i no en base de cap altre criteri.

Aquest principi fonamental sembla gairebé imposar l'assentiment de les ments reflexives. En l'ordre natural, cada etapa és merament un desplegament de les tendències de les etapes anteriors. Això ha de ser d'esperar no només en el món d'allò inanimat sinó també en el món d'allò animat. Quan hi hagi una plena comprensió, no hi haurà graons, sinó només una progressió suau i contínua.

A la segona meitat del segle 19, tres gegants del món científic van publicar un Manifest. Es tractava de Carl Ludwig (1816-1895), que va ensenyar a la majoria dels grans fisiòlegs del món actius en aquell temps; Emil du-Bois-Reymand (1818-1896), fundador de l'electroquímica; i Hermann von Helmholtz (1812-1894), que no necessita presentació. El que segueix és substancialment el contingut del seu acord: «Totes les activitats de la matèria viva, incloent la consciència, s'han d'explicar en última anàlisi en termes de física i de química».[10] És una mena d'ideal científic que segueix exercint una atracció enorme sobre la ment científica moderna.

Però en tant que poden complir uns certs requisits lògics en la insistència en la perspectiva monista que fa de la consciència una simple derivació del cos material, per a moltes persones resulta una explicació insatisfactòria del fenomen de la consciència del jo. El problema és trobar una manera de tractar la ment i el cervell com un fenomen unitari però no obstant això com dues realitats. Una resposta és la teoria de la identificació.

La teoria de la identificació s'ha conegut en dues formes diferents. Les dues formes s'expressen de manera anàloga –i molts consideren que és un argument feble que sembla explicar més del que explica en realitat. Santayana i Thomas Huxley van proposar, tots dos, que així com el murmuri d'un rierol cantaire és només conseqüència de l'aigua que corre, així la ment, encara que diferent del cervell, n'és però només un subproducte. Així, el cervell és causa de la ment com el rierol és causa del murmuri, però la ment no pot tenir cap influència sobre el cervell, com tampoc el murmuri pot tenir cap influència sobre el rierol. Això es va designar com epifenomenalisme.

Una analogia més reveladora és la que raona que així com una única línia corba té un aspecte còncau i convex alhora, tot i que la línia és única i els dos aspectes són realment un, així el cervell i la ment serien dos aspectes d'un únic fenomen. L'esdeveniment extern o físic (activitat cerebral) té un aspecte intern no físic (activitat mental). Cap dels dos és causa de l'altre, amb independència de les nostres impressions sobre la seva correspondència. Això no obstant, tots dos han de donar-se sempre junts. Això es coneix com paral·lelisme, més específicament paral·lelisme de «doble aspecte». Però l'analogia s'esfondra en què pot haver certament activitat cerebral sense activitat mental, perquè es poden observar ones cerebrals en les persones inconscients.


[1] Penfield, Wilder: en el Simposi de Control de la Ment celebrat al Centre Mèdic de la Universitat de Califòrnia, San Francisco, 1961, citat a Arthur Koestler, Ghost in the Machine, Londres, Hutchinson Publishing Group, 1967, pàg . 203-204.

* Contralateral: el mateix lloc en el costat contrari (p. ex., l'ull esquerre és contralateral respecte del dret).

[2] Chuang Chou: citat a Edward H. Chafer, Ancient Xina a la sèrie de Time-Life: Great Ages of Man, Nova York, Time-Life Books, 1967, pàg. 62.

[3] Paul Weiss, en una ressenya del article de J. R. Smythies: «Some Aspects of Consciousness» a Beyond Reductionism, coordinat per Arthur Koestler i J. R. Smythies, Londres, Hutchinson Publishing Group, 1969, pàg. 252.

[4] Lord Adrian, editorialista convidat, «The Brain as Physics», Science Journal, vol. 3, no. 3, 5 maig de 1967, pàg. 3.

[5] Claude Bernard: citat per Seymour S. Kety, «A Biologist examines the Mind and Behavior», Science, vol. 132, 1960, pàg. 1863.

[6] Huxley, Thomas, «On the Physical Basis of Life» a Lay Sermons (sense editor), 1870, pàg. 152.

[7] Huxley, Thomas, «Mr. Darwin 's Critics », Contemporary Review, novembre de 1871, pàg. 464.

[8] Huxley, «Descartes» a Lay Sermons, (sense editor), 1870, pàg. 371.

[9] Lovejoy, Arthur O., The Great Chain of Being, Nova York, Harper and Row, 1960. Publicat en castellà per Icaria Editorial, Barcelona 1983, La gran cadena del ser.

[10] Vegeu Chauncey D. Leake, «Perspectives in Adaptation: Historical Background» a Handbook of Physiology, Washington, D. C., American Physiology Society, 1964, secció 4, pàg. 5-6.

 



1980 publicat per Probe Ministries (Texas) amb Zondervan Publishing Co.

1997 primera edició en línia en anglès

2001 2ª edició en línea en anglès – corregida i amb format revisat

Copyright © 1988 Evelyn White. All Rights Reserved



Títol: La misteriosa matèria de la ment
Títol original: The Mysterious Matter of Mind
Autor: Arthur C. Custance, Ph. D., amb resposta de Lee Edward Travis
Font: The Mysterious Matter of Mindwww.custance.org
Copyright © 1988 Evelyn White. All rights reserved
Cop
yright © 2019 Santiago Escuain per la traducció. Es reserven tots els drets.


Traducció de l'anglès: Santiago Escuain
© Copyright 2019, SEDIN - tots els drets reservats.
SEDIN-Servicio Evangélico
Apartat 2002
08200 SABADELL
(Barcelona) ESPAÑA


Es pot reproduir en tot o en part per a usos no comercials, a condició de citar la procedència reproduint en la seva integritat el text superior i aquesta nota.

.


Pàgina principal


Índex general català

Tornada a l'Índex de EL PÒRTIC

Llibres recomanats

   
orígens

   
vida cristiana

   
bibliografia general

Coordinadora Creacionista

Museu de Màquinas Moleculars

Temes de actualitat

Documents en PDF
(classificats per temes)


Bandera del regne
                    d'Espanya

Regne Unit

Drapeau

Flagge


|||  Índice: |||  Índice de boletines  |||  Página principal  |||  Índice general castellano  |||
|||  
General English Index  |||  Coordinadora Creacionista  |||  Museo de Máquinas Moleculares  |||
|||  Libros recomendados  |||  
orígenes  |||  vida cristiana  |||  bibliografía general  |||
|||  
Temas de actualidad  |||  Documentos en PDF (clasificados por temas)  |||