La misteriosa matèria de la ment

ARTHUR C. CUSTANCE, M.A., Ph.D.

Membre de l'Afiliació Científica Americana
Membre de l'Associació Americana d'Antropologia
Membre del Reial Institut d'Antropologia


amb una resposta de
Lee Edward Travis


 

1980

 
Traducció de l'anglès: Santiago Escuain

Pórtico

Índex


Capítol 4

 

Una teoria massa petita

 

Taca de
                        tinta 

Un examen del pensament dualista al segle vint, fent referència especial a l'obra i al pensament de Charles Sherrington, el pare de la moderna comprensió de la funció del cervell. Se segueix el desenvolupament del plantejament mecanicista com a metodologia fins arribar a ser una persuasiva perspectiva sobre la totalitat de la vida.


L

a mort el 4 de març de 1952 de Sir Charles Sherrington a l'edat de 94 anys va assenyalar la desaparició de l'home genial que va establir les bases del nostre coneixement del funcionament del cervell i de la medul·la espinal. La seva clàssica obra L'acció integradora del sistema nerviós, publicada el 1906, segueix sent una font d'inspiració per als fisiòlegs de tot el món. Va ser reimpresa en data tan recent com 1947 per al primer Congrés Internacional de Fisiologia de la postguerra [després de la Segona Guerra Mundial]. La seva obra va significar per a la neurologia allò que la teoria atòmica va significar per a la química. Segueix sent tan atraient com el 1906, i no ha calgut fer cap revisió.»

 

Això diu part de la necrològica apareguda a The British Medical Journal del 15 de març de 1952. I en certa manera recapitula l'originalitat i la qualitat de la recerca de tota una vida. Sherrington no es va retirar de la Càtedra de Fisiologia a Oxford fins el 1935, a l'edat de setanta-vuit anys. Poc després va ser convidat a pronunciar les Conferències Gifford sobre Teologia Natural a la Universitat d'Edimburg (1937-1938), que van ser posteriorment publicades amb el títol de Man on His Nature [L'home en la seva naturalesa] (1940).

I així va ser que Sherrington (per llavors ja armat cavaller) va passar dels gats i ximpanzés a l'home. El biòleg va esdevenir filòsof i va abordar la qüestió de la relació ment/cos. I així va anar desplaçant-se progressivament cap a una posició dualista, adoptant de fet l'interaccionisme de Descartes.

Després de la seva jubilació, la seva obra científica va ser continuada durant uns catorze anys per un cercle d'homes joves, entre ells John C. Eccles i Wilder Penfield.

Penfield va rendir posteriorment un gran tribut a Sherrington com a home i com a científic en un discurs davant la Societat Canadenca de Neurologia a Saskatoon, el juny de 1957. Es va referir a Sherrington com «llegendari» en les ments de la majoria dels qui l'havien conegut i que havien conegut la seva obra, i es va referir a ell com el seu propi heroi científic.[1]

Penfield deia que Sherrington trobava sempre la manera de presentar les dues bandes de cada problema fisiològic a la classe, deixant de vegades els seus oients en un estat de frustració i confusió. Com estudiant, de vegades havia desitjat que Sherrington «amagués els seus dubtes sota un resplendent mantell d'autoritat» i donés als seus alumnes un major sentiment de seguretat. Però aquesta no era la manera d'actuar de Sherrington. Tenia àmplies mires, una ment brillant, i una memòria «que sobrepassava a la de qualsevol que jo hagués conegut, pel que fa a exactitud i detall».

En el camp de la fisiologia, Sherringon havia estat sempre un realista, buscant la veritat de manera oberta i fins on fos possible sense predisposicions. Stanley Cobb, un dels seus distingits estudiants americans, el va aclamar com el més destacat proponent del dualisme després de Sòcrates i Descartes. Finalment, va adoptar una creença en l'existència de dos elements separats –cos i esperit– en la constitució humana. Però mai no va estar disposat a comprometre's tan explícitament com dos dels seus més destacats estudiants han fet des de llavors. No posseïa les dades experimentals a les quals ells van poder recórrer en adoptar les seves decisions.

Mentre estava dedicat a la investigació activa, Sherrington s'havia resistit a la temptació d'adoptar una posició dualista en la controvèrsia sobre la relació ment/cervell. La seva filosofia era molt similar a la de Joseph Needham, qui va escriure, en el 1936:[2]

 

Els biòlegs troben que el seu treball és possible només si defineixen la vida com un equilibri dinàmic en un sistema polifàsic composat de proteïnes, greixos, hidrats de carbonis, lípids, cicloses i aigua.

 

En resum, la vida no seria «res més que» física i química. Needham va posar en relleu aquest plantejament de la investigació científica amb aquestes paraules:[3]

 

El mecanicisme és la columna vertebral del pensament científic en biologia, ja que en ciència hem d'actuar com si la teoria mecanicista de la vida fos veritat, però no estem en cap forma compromesos amb tal punt de vista com una declaració metafísicament vàlida.

El progrés científic només el poden aconseguir aquells que experimenten com si el mecanicisme fos cert.

 

Des del seu començament, aquest punt de vista va quedar reforçat no merament pel seu atractiu en termes de simplicitat conceptual i facilitat de gestió, sinó a causa del seu immens èxit en l'extensió de la tecnologia i del control de l'home sobre l'ordre natural (és a dir, l'àmbit d'allò físic). Els científics, amb tota raó per als seus propòsits, passaven per alt tota una àrea de la realitat en la seva recerca del domini sobre les forces de la natura. I van tenir tant èxit que el públic va fer un pas més i va començar a negar el que els científics s'havien limitat a passar per alt. Posteriorment, els científics, en formar ells mateixos també part «del públic», van caure també en el mateix parany, i van reforçar la negació del públic. El mecanicisme va obtenir l'hegemonia, i l'esperit del «res-més-que-isme» va empresonar el pensament de molts investigadors i intel·lectuals.

Aquest era l'ambient en què Sherrington va començar la seva llarga carrera. Al laboratori hom es troba empresonat en aquest «res-més-que-isme» i «com-si-isme» perquè el clima de l'opinió científica predisposa el pensament en aquesta direcció, i perquè els nostres instruments i els nostres mètodes s'han ideat per proporcionar només aquesta classe de respostes. Ningú no vol ser excomunicat de la xarxa científica per posar en dubte les actuals pressuposicions, i no és fàcil obtenir finançament per a investigacions realitzades amb una altra classe d'actitud.

Així, després d'haver concentrat totes les «iniciatives de disseny» sobre el subjecte a ser investigat, sobre les eines amb les que investiguem i sobre els mètodes d'investigació, ens vam veure tancats en un plantejament mecanicista.

Això ens va obligar a suposar que la vida és merament una extensió a un cert nivell d'organització i que la consciència és merament una extensió de la vida a un cert nivell de complexitat.

 

Sherrington canvia d'opinió

 

Però el coneixement ha seguit fent progressos. La ciència té en si mateixa un cert element d'autocorrecció, encara que és lenta en la seva acció. Els qui segueixen més cordialment el consell de Thomas Huxley i «se seuen davant la realitat com un nen petit, [i] segueixen humilment allà on sigui que els porten els abismes de la naturalesa», per descomptat aprenen i de vegades modifiquen els seus punts de vista de forma radical.

Dissortadament, es precisa d'una reflexió madura i d'un valor considerable de part de qualsevol científic que valora la seva reputació per apartar-se públicament de l'ortodòxia dominant. El resultat és que aquests girs solen donar-se cap al final de la carrera d'un científic, i el seu impacte serà probablement feble sobre la seva pròpia generació. Max Planck va observar: «Una nova veritat científica no triomfa convencent els seus oponents i portant-los a veure la llum, sinó perquè els seus oponents a la fi moren, i creix una nova generació que està familiaritzada amb ella».[4] Per això mateix, el canvi tendeix a ser més aviat lent.

Sherrington era un home genial, però també era un home essencialment humil en el sentit proposat per Huxley. Amb raó excloïa qualsevol recurs a una força no física en tractar d'explicar les operacions del sistema nerviós, especialment en l'home. Però queda clar que, en el curs de mig segle d'investigació, va observar una realitat no física generalitzada que s'expressava amb un evident propòsit. Això suggeria una forma de consciència que no es podia negar de pla.

L'admissió al laboratori d'aquestes «forces» no físiques, i per això mateix no quantificables, és sovint fatal per a la investigació, perquè convida a la mandra. El que no es pugui explicar fàcilment en termes de física i de química no se segueix estudiant perquè s'explica massa fàcilment en termes de causes no físiques que no tenen res a veure amb la ciència. La investigació de causes físiques d'aquests fenòmens pot ser abandonada, i s'abandona la demostració de la causalitat estricta, fins i tot en àrees de recerca en les que la persistència hagués fet avançar el nostre coneixement de la natura de forma substancial. De manera que la temptació d'admetre una realitat no física es considera com totalment perjudicial per a l'avenç de la ciència, com per descomptat pot ser el cas.

En l'estudi de l'home això és de vegades causa de tensions molt pertorbadores per a aquell que vol adoptar una perspectiva total de la realitat. En la discussió amb col·legues això pot portar a un debat totalment insatisfactori, i sovint molt perjudicial. En el debat públic en una sala de conferències pot resultar en recriminacions i descrèdit, i això pot ser molt perjudicial per a la reputació i la carrera dels científics joves.

Com a conseqüència, és gairebé sempre el científic més vell, que ja ha establert la seva reputació entre els seus col·legues, i que té poc perill de perdre-la, qui es pot permetre de dir el que realment pensa sobre qüestions tan conflictives. No obstant això, tot i que era ja un personatge de gran reputació, Sherrington, en la seva obra L'home en la seva naturalesa, es va mostrar encara molt cautelós en la seva admissió pública de dubtes que evidentment havien començat a prendre forma en la seva ment sobre si es podia explicar l'home en termes monistes. De vegades sembla com gairebé disculpant-se per el seu plantejament dualista.

Però el dualisme pot adoptar més d'una forma. Podria ser, va declarar Sherrington, que el que Eccles va anomenar posteriorment la «ment autoconscient» o «ànima», i Penfield «l'esperit», fos una mena de fenomen emergent sorgint del cervell, que en cert punt aconseguís una mena d'independència. Així, en aquest volum de reflexions, Sherrington va admetre d'una manera una mica provisional: «Que el nostre ésser es compongui de dos elements fonamentals no ofereix, em sembla, un improbabilitat inherent més gran que el que estigués constituït només per un».[5]

 

Manteniment del rigor científic

 

El 1968, Penfield, a qui el seu mestre havia fet aquesta admissió, va comentar que ell també pensava que aquesta era la millor manera de deixar la qüestió. Però en el moment oportú ell mateix es va mostrar molt més disposat a admetre la independència de la ment almenys operativament, si és que no en el seu origen independent. Encara que això significava travessar la frontera del monisme estricte per entrar en una creença en la realitat no física de la ment, pensava que una «confessió» com aquesta no constituïa raó per suposar que s'estava abandonant la raó crítica.

El problema de l'origen de la ment és desconcertant per al monista, perquè la ment s'ha de identificar en alguna forma primigènia en alguna etapa anterior en el desenvolupament de la vida. Com hem vist, això és molt difícil d'aconseguir. Pel que fa a l'origen de la ment, Sherrington escrivia en 1940:[6]

 

Qui la descobrirà en aquella petita massa com una mora [l'etapa de la mòrula] que per a cada un de nosaltres és la nostra totalitat poc després de l'etapa unicel·lular. ... Però, qui la negarà en el nen en què es convertirà en pocs mesos aquell embrió? I a la inversa, en la mort sembla reemergir a l'estat de no ment. Però sembla venir del no-res i tornar al no-res. La regressió al no-res sembla tan difícil com l'evolució des del no-res.

 

En realitat, aquí ens trobem amb dos problemes. Va sorgir la «ment» de la matèria sense ment mitjançant un procés d'emergència, o va sorgir del no-res mitjançant una mena de creació? I, naturalment, què passa amb la consciència en la mort?

Com hem vist més amunt, molt de temps abans de Sherrington, Claude Bernard (1813-1873) havia establert un credo per als fisiòlegs que va establir l'esperit de la recerca en un motlle de ferro del qual no anava a fugir durant més d'un segle. Així, ell va deixar escrit:[7]

 

Tant en els cossos vivents com en els cossos inorgànics, les lleis són immutables, i els fenòmens governats per aquestes lleis estan vinculats a les condicions en què existeixen per necessitat i per un determinisme absolut. ...

El determinisme en les condicions dels fenòmens vitals hauria de constituir un dels axiomes dels metges experimentals. Si estan totalment imbuïts de la veritat d'aquest principi, exclouran tota intervenció sobrenatural de les seves explicacions; tindran una fe indestructible en la idea que la ciència biològica està regida per unes lleis fixes. ...

Així, el determinisme esdevé el fonament de tot progrés i de tota crítica científics. [èmfasis meu en totes les cites]

 

Sherrington es va criar en aquest ambient intel·lectual i potser va ser majorment desconeixedor, almenys en els seus temps de joventut, de la confusió que generava. El va acceptar i per descomptat va prosperar en base a això mateix. Però les seves limitacions se li van haver de fer evidents més tard. Tanmateix, pels seus hàbits de pensament durant tant de temps, no va poder (o no va voler) prendre en consideració la idea que podria haver un altre món de realitats no sotmeses als instruments de mesurament que estaven dissenyats només per investigar el món d'allò que és material. Potser Sherrington no va poder ni tan sols admetre l'existència d'un món no material, però sembla que al final es va aproximar molt a la idea que la ment tenia algun valor transcendental. Fins i tot si procedia de la «no-ment», no tornava a la no-ment quan el cervell es dissolia. Aquesta sembla ser la implicació d'una declaració que va fer a Sir John Eccles cinc dies abans de morir. «Per a mi, ara», va dir Sherrington, «l'única realitat és l'ànima humana».[8]

Qui sap quin significat podia tenir això, a part del fet manifest que el seu cos estava ja gairebé llest per a la seva dissolució, i que ell ho sabia? Tot el vigor que li quedava residia en la seva ment.

 

Fos quin fos el significat de les seves paraules, dos dels seus deixebles anaven a fer avançar la seva investigació amb un esperit més lliure. Les seves conclusions han prestat un enorme pes a l'argument dualista amb sobretons de interaccionisme cartesià. La ment no governa completament l'operació del cervell, ni el cervell governa completament el que succeeix en la ment.

La gran contribució de Sherrington és que va posar els fonaments per a la comprensió de l'operació del cervell, i no obstant això ho va fer de tal manera que els seus estudiants van quedar tanmateix lliures per dedicar-se a l'estudi encara més important de la natura de la interacció en l'associació ment/cervell.

 



[1] Reproduït a Second Career, de Penfield, Toronto, Little, Brown, 1963, pàgs. 66-75.

[2] Needham, Joseph, citat a Theodore H. Savory, Mechanistic Biology and Animal Behaviour , Londres, Watts, 1936, pàgina introductòria.

[3] Ibid., pàg. 170.

[4] Planck, Max, Scientific Autobiography and Other Papers, Nova York, Greenwood, 1968, pàgs. 33-34.

[5] Sir Charles Sherrington: citat per Wilder Penfield, «Engrams in the Human Brain: Mechanisms of Memory», Proceedings of the Royal Society of Medicine, agost de 1968, reimpressió del Montreal Neurological Institute com Reimpressió No. 934. pàg. 3.

[6] Sherrington, Sir Charles, Man on His Nature, Cambridge University Press, 1951, 2a edició, pàg. 210.

[7] Bernard, Claude, An Introduction to the Study of Experimental Medicine, traduït del francès a l'anglès per H. C. Greene, Nova York, Henry Schuman, 1949, pàg. 69.

[8] Popper, Sir Karl i Sir John Eccles, The Self and Its Brain, Springer Verlag International, 1977, pàg. 558.

 

 



1980 publicat per Probe Ministries (Texas) amb Zondervan Publishing Co.

1997 primera edició en línia en anglès

2001 2ª edició en línea en anglès – corregida i amb format revisat

Copyright © 1988 Evelyn White. All Rights Reserved



Títol: La misteriosa matèria de la ment
Títol original: The Mysterious Matter of Mind
Autor: Arthur C. Custance, Ph. D., amb resposta de Lee Edward Travis
Font: The Mysterious Matter of Mindwww.custance.org
Copyright © 1988 Evelyn White. All rights reserved
Cop
yright © 2019 Santiago Escuain per la traducció. Es reserven tots els drets.


Traducció de l'anglès: Santiago Escuain
© Copyright 2019, SEDIN - tots els drets reservats.
SEDIN-Servicio Evangélico
Apartat 2002
08200 SABADELL
(Barcelona) ESPAÑA


Es pot reproduir en tot o en part per a usos no comercials, a condició de citar la procedència reproduint en la seva integritat el text superior i aquesta nota.

.


Pàgina principal


Índex general català

Tornada a l'Índex de EL PÒRTIC

Llibres recomanats

   
orígens

   
vida cristiana

   
bibliografia general

Coordinadora Creacionista

Museu de Màquinas Moleculars

Temes de actualitat

Documents en PDF
(classificats per temes)


Bandera del regne
                    d'Espanya

Regne Unit

Drapeau

Flagge


|||  Índice: |||  Índice de boletines  |||  Página principal  |||  Índice general castellano  |||
|||  
General English Index  |||  Coordinadora Creacionista  |||  Museo de Máquinas Moleculares  |||
|||  Libros recomendados  |||  
orígenes  |||  vida cristiana  |||  bibliografía general  |||
|||  
Temas de actualidad  |||  Documentos en PDF (clasificados por temas)  |||